حقایق

5 نوع هوس غذایی که توسط مجله ریدرز دایجست تشریح شده است

دریابید که هوس غذایی شما نشانه چیست.

آیا تا به حال هوس چیزی شیرین یا شور کرده اید؟ هوس غذایی ممکن است زمانی که اصلا انتظار ندارید ، بوجود آید. با این وجود ، اگرچه شاید تصادفی به نظر می آیند ، اما انواع هوس های غذایی که تجربه می کنید ، نشانه چیزی در مورد بدن شما می باشد. خبر خوب داریم! وقتی بدانید که چرا هوس بعضی غذاها در شما بوجود می آید ، آن وقت می توانید در مورد آن کاری انجام دهید.

هوس غذایی چیست؟

چه به خوردن چیپس شور ، شکلات شیرین یا چیز دیگری اشتیاق داشته باشید ، احتمالاً میل شما به آن عطر و طعم خاص یا غذا توسط یک عامل فیزیکی یا عاطفی ایجاد می شود.

دلایل فیزیکی که می تواند باعث ایجاد هوس غذایی شود شامل بارداری ، کمبود هورمون ، خستگی ، روحیه شما و کمبود مواد مغذی است. از طرف دیگر ، یک هوس غذایی عاطفی می تواند ناشی از عواملی مانند استرس ، بی حوصلگی و حتی موقعیت مکانی باشد (مانند هوس خوردن یک آب نبات در مهمانی یا خوردن تخمه هنگام تماشای فوتبال).

صرف نظر از اینکه اشتیاق شما به دلیل یک بیماری زمینه ای است یا یک میل ساده برای لذت بردن از آب نبات نعنایی در تابستان ، دانستن اینکه چه چیزی باعث هوس غذایی شما می شود می تواند شما را قادر سازد تا بتوانید در مورد آن کاری انجام دهید. در ادامه ، پنج نوع هوس غذایی و اینکه دقیقاً نشانه چیست را برای شما بیان می کنیم.

5 نوع هوس غذایی تشریح شده

شکلات

اگر هوس شکلات می کنید ، بدن شما ممکن است به تقویت روحیه نیاز داشته باشد. از آنجا که مصرف شکلات با بهبود احساس آرامش و رضایت مرتبط است ، هوس مصرف شکلات می تواند بیانگر چیزهای فراتر از نیاز به یک چیز شیرین باشد.

اگر خانم هستید ، هوس مصرف شکلات نیز ممکن است نشانه نزدیک شدن شما به عادت ماهانه باشد. تغییر در هورمون ها در مرحله قبل از قاعدگی می تواند قند خون را به شدت کاهش دهد و در نتیجه ولع مصرف خاصی در شما ایجاد شود. ولع مصرف شکلات ممکن است به این معنی باشد که شما به آن زمان از ماه نزدیک هستید.

در حالی که شکلات برخی از مزایای تغذیه ای را دارد ( مانند منبع طبیعی منیزیم ) اما در کنار آن قند زیادی هم در پی دارد. هنگام مقابله با حمله هوس شکلات ، مقدار کمی شکلات تلخ میل کنید یا مقداری پودر کاکائو طبیعی به اسموتی خود اضافه کنید به جای اینکه یک یک شیرینی شکلاتی بزرگ میل کنید .

کربوهیدرات ها

  اگر هوس خوردن یک قرص نان کامل یا یک کاسه پر ماکارونی کرده اید ، اشتیاق شما به کربوهیدرات ، نشانه چیزی در مورد شماست  که حتی متوجه آن هم نشده اید.

طبق اطلاعات منتشر شده در ژورنال تحقیقات چاقی ، مصرف مقادیر زیاد کربوهیدرات با ترشح مقدار زیاد سروتونین (هورمون خوشحال و حس خوب) مرتبط است. به عبارت دیگر ، بدن شما ممکن است به افزایش سروتونین نیاز داشته باشد و می داند این اتفاق پس از لذت بردن از یک کاسه بزرگ ماکارونی اتفاق خواهد افتاد.

اگر بیشتر از حد معمول هوس کربوهیدرات می کنید ، از خودتان بپرسید که چه احساسی دارید. آنچه که واقعا به آن نیاز دارید تقویت روحیه است ، که می تواند با یک ورزش یا صحبت با یک دوست خوب به روشی سالم محقق شود.

نمک

  اگر به جای "شیرینی دوستی" احساس " نمک دوستی " دارید ، احتمالا از کمبود آهن رنج ببرید. آهن ماده معدنی مهمی است که در تولید سلولهای خونی و سایر عملکردهای مهم بدن نقش دارد. کمبود به این معنی است که آهن کافی در بدن ندارید و ممکن است احساس خستگی و ضعف کنید.

اولین قدم برای آگاهی از کمبود آهن این است با یک آزمایش ساده سطح آهن خود را بررسی کند.

یکی دیگر از دلایل ولع مصرف نمک ، کم آبی بدن است. هنگامی که هوس نمک می کنید ، بدن شما ممکن است به شما سیگنال بازگرداندن تعادل و جبران مجدد الکترولیت ها را می دهد. قبل از اینکه به سراغ نمکدان بروید ، ابتدا خود را هیدراته کنید تا ببینید آیا این ولع مصرف نمک را کم می کند یا خیر.

قند

 هوس خوردن چیز های شیرین کاملاً رایج است و می تواند در هر زمان از روز اتفاق بیوفتد. اگر می بینید که بیشتر سر ظرف شیرینی می روید ، این ممکن است به معنی خستگی ، استرس یا گرسنگی شما باشد. اساساً ، بدن شما اشتیاق مصرف قند برای تقویت انرژی دارد.

قبل از اینکه به سراغ ظرف شیرینی بروید ، ببینید که آیا صبح امروز صبحانه را کنار گذاشته اید ، خوب نخوابیده اید یا در زندگی خود دچار استرس شده اید. اگر به هر یک از این سوال ها بله بگویید ، ممکن است ولع مصرف چیز های شیرین به شما بگوید که باید این مسائل را حل کنید . کمی زود بخوابید ، یک میان وعده سالم بخورید یا کمی یوگا را در برنامه روزمره خود بگنجانید. بدن شما برای این کار، سپاسگزارتان خواهد بود.

پنیر

 چه روی یک تکه پیتزا باشد و چه اینکه چیپس پنیری میل کنید ، پنیر برای بسیاری از افراد یک غذای معمول است.

اگر بدنبال یک چیز خوشمزه و راحت هستید ، بدن شما می تواند به راحتی آرزو کند. از آنجا که غذاهایی مانند ماکارونی پنیر و پنیر کبابی بهترین غذای راحت است ، شما ممکن است خود را با این غذاهای خوب و گرم همراه کنید.

پنیر فراتر از دلایل نوستالژیک است. همه انواع آن حاوی آمینو اسید تریپتوفان است که به تولید ملاتونین و سروتونین کمک می کند تا به ما احساس آرامش و خواب آلودگی کنیم. مطالعه منتشر شده در سال 2016 نشان داد که سطح پایین تریپتوفان با یکی از حالات افسرده مرتبط است. بنابراین ، افزایش تریپتوفان می تواند به معنای آرامش بیشتر و استراحت بهتر باشد!

از هوس های غذاییتان به نفع خودتان استفاده کنید

گاهی اوقات ولع مصرف می تواند غیر معقول باشد. گاهی کاملاً تصادفی هستند و گاهی دیگر می توانند نشانه ای برای اتفاقات بزرگتر در بدن شما باشند.

درک دلایل هوس های غذایی می تواند به شما کمک کند تا ذهن خود را با آگاهی بیشتری هدایت کنید. اگر به دلیل اینکه در تعطیلات تابستانی و در کنار دوستانتان هستید ، اشتیاق زیادی به خوردن دارید ، خیلی اوقات تسلیم وسوسه شدن خوب است ، ولع شما لزوماً نشان دهنده اتفاق بدی در بدن نیست. اما اگر متوجه می شوید که هوس سیری ناپذیری از نمک ، شکر ، کربوهیدرات یا مواد دیگر دارید ، ممکن است مسئله بزرگتری وجود داشته باشد که ارزش بررسی دارد.

اگه تا الان عضو EnerGym نشدی، عضو شو و به تمرین‌های رایگان دسترسی پیدا کن!

عضویت در EnerGym

با EnerGym همراه باش، از خودت راضی باش

عضویت رایگان