زمانیکه شما به برنامه تمرینی خود متعهد هستید، هرگز یک روز تمرینی را از دست نمی‌دهید، هر بار صد در صد آن را انجام می‌دهید و انگیزه خود را حفظ می‌کنید. با این مصمم بودن، قوی تر می‌شوید و نسبت به خودتان احساس خوبی دارید. شما مصمم هستید که به برنامه تناسب اندام خود پایبند بمانید. این خیلی عالی است! اما آیا در مورد رست دی (Rest Day) چیزی می‌دانید؟ روزهای استراحت، یک قطعه ارزشمند از پازل برنامه ورزشی هستند که نباید آنها  را از دست بدهید. در این مقاله تیم انرجیم مقوله رست دی را به طور کامل پوشش داده است.

روز استراحت (Rest Day) چیست؟

روزهای استراحت که گاهی اوقات به آنها روزهای ریکاوری نیز گفته می‌شود، جزئی از برنامه تمرینی معمول شما محسوب می‌شوند. البته این بدان معنا نیست که شما باید یک روز از همه فعالیت‌های خود دست بکشید. در این روز می‌توانید استراحت کامل کرده و هیچ فعالیت بدنی نداشته باشید یا می‌توانید کاری‌هایی مانند یک پیاده روی سبک، دوچرخه سواری یا شرکت در کلاس یوگا را انجام دهید که برای بدن شما راحت تر است.

همچنین باید از روزهای استراحت برای ارزیابی مجدد برنامه تمرینی فعلی خود استفاده کنید و ببینید تا به حال چه پیشرفتی کرده اید و آیا نیاز به انجام تغییر خاصی در برنامه تناسب اندام خود دارید. اغلب اوقات، افراد بدون توجه به اینکه آیا به اهداف خود رسیده اند یا پیشرفتی کرده اند، برنامه تمرینی ورزشی تکراری خود را انجام می‌دهند. با صرف زمان برای بررسی برنامه خود، ممکن است دریابید که نیاز به تغییراتی در شدت تمرینات، تایم تمرینات و… دارید.

فواید روز استراحت

هدف از یک روز استراحت این است که به بدن خود اجازه دهید پس از تمرینات سخت ریکاوری شود، تا دچار تمرین زدگی یا آسیب نشوید. بدن شما نیاز به التیام دارد و اگر دائماً بدون استراحت ورزش کنید، بدن شما بدون شک شروع به افت خواهد کرد. چرا باید هر شب بخوابید؟ برای اینکه بدن شما هر روز کار می‌کند. در مورد ورزش هم موضوع به همین صورت است زیرا همه این فعالت‌ها انرژی می گیرند.

به خصوص در مورد بدنسازی، پیلاتس و ورزش‌های سنگین، بدن شما قطعا به زمان بیشتری برای ریکاوری مجدد نیاز دارد. اگر دائماً بدون وقفه در حالت رفت و آمد به باشگاه هستید، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. در این بخش مقاله به برخی از مشکلات احتمالی اشاره می‌شود که در صورت پشت گوش انداختن رست دی ممکن است با آنها مواجه شوید.

  • افزایش خطر آسیب های ناشی از فعالیت بیش از حد مانند شکستگی‌های استخوانی استرسی و درد مفاصل
  • خستگی مفرط
  • کاهش قدرت سیستم ایمنی
  • اختلال در الگوی خواب و بیداری
  • از دست دادن اشتها
  • نوسانات خلقی
  • تمرین زدگی

حتی اگر حرفه ای تمرین می‌کنید و به زمان تمرین بیشتری نیاز دارد، باز هم باید حداقل یک روز در هفته را به عنوان یک روز استراحت فعال (یا یک روز استراحت کامل) در نظر بگیرید.

ایده هایی برای روز استراحت

active-rest-day

اگر یک روز فاصله گرفتن از برنامه تناسب اندام و فیتنس شما، باعث می‌شود احساس گناه کنید، در این قسمت مقاله چند راه وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید همچنان در روزهای استراحت فعال باشید و در عین حال به بدن خود نیز استراحت کافی بدهید:

  • پیاده روی
  • یوگا
  • تمرینات کششی
  • تای چی
  • شنا
  • دوچرخه سواری
  • بازی با بچه ها یا دوستان خود مانند فریزبی و…

کلام نهایی

همانطور که می بینید، راه‌های زیادی برای ریکاوری پس از تمرینات، بدون رها کردن کامل فعالیت‌های بدنی روزانه وجود دارد، فقط باید مراقب باشید که هر فعالیتی که در رست دی انتخاب می‌کنید فشار کمی روی بدن شما ایجاد کند و زمان و شدت آن زیاد نباشد.   انرجیم گزینه‌های زیادی برای روزهای استراحت فعال دارد، مانند یوگا و تای چی و… که به شما احساس سرزندگی و ریکاوری می‌دهند تا در روز بعدی تمرین خود قوی‌تر به میدان بازگردید!