استرس جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما است؛ اما برنامه زندگی‌مان ممکن است به آن دامن بزند. آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که استرستان را ریشه‌یابی کنید و برنامه منظمی برای رفع آن تدارک ببینید؟ قطعاً حرکات ورزشی یا تفریح بر تسکین یافتن استرس مؤثر هستند. اما در اینجا می‌خواهیم علت را در جای دیگری بجوییم و درمان کنیم؛ یعنی تیپ شخصیتی! بله استرس در هر تیپ شخصیتی شرایط خاص خودش را دارد و کاستن از آن نیز بدون توجه کردن به ویژگی‌های شخصیتی افراد، امکان‌پذیر نیست. بنابراین، قبل از آن‌که به سراغ تمرینات ورزشی یا دانلود کردن و دیدن ویدیوهای آموزشی بروید، با انرجیم همراه شوید تا:

  • ارتباط بین تیپ شخصیتی‌تان را با استرس کشف کنید
  • برنامه‌ها و حرکاتی ساده را در کنار تمرینات ورزشی برای کاستن از استرس در نظر بگیرید
  • به علت‌های اصلی استرس با توجه به ویژگی‌های شخصیتی‌تان پی ببرید و
  • یاد بگیرید که با روش‌هایی ساده و کارآمد، باکیفیت زندگی کنید.

واقعیتِ استرس چیست؟

حتماً در هنگام استرس داشتن، تمرین می‌کنید که با حرکات یا حرف‌هایی خودتان را آرام کنید اما بعضاً اوضاع بدتر می‌شود. وقتی استرس دارید در واقع، پر از انرژی منفی هستید. برای این‌که آرام شوید، این انرژی باید جایی تخلیه شود، به همین دلیل است که انجام دادن تمرینات ورزشی، دیدن ویدیوهای آموزشی و نظایر آن‌ها ممکن است تأثیر زیادی بر شدت استرستان نگذارند. یادتان باشد:

  • این انرژی منفی در برخی افراد به‌صورت پرخاشگری تخلیه می‌شود.
  • استرس در هر فردی متفاوت است و در بسیاری موارد به تیپ شخصیتی‌تان بستگی دارد.
  • سرگرمی‌ها معمولاً استرس‌زدای خوبی هستند؛ چرا که به بهترین شکل می‌توانند انرژی منفی‌تان را تخلیه و حالتان را بهتر کنند.

چگونه استرس را در تیپ‌های شخصیتی مختلف کم کنیم؟

پرانگیزه

در ابتدا باید بگوییم که تقسیم‌بندی تیپ‌های شخصیتی زیر به این معنی نیست که حتماً باید به یکی تعلّق داشته باشید. بلکه شخصیت یک فرد می‌تواند ترکیبی از آن‌ها باشد.

نوع A یا بسیار پرانگیزه

به افراد نوع A معمولاً معتاد به کار می‌گویند؛ زیرا بیش از حد متعهد به کار هستند. اگر نوع A هستید، احتمالاً سختتان باشد که یک جا بنشینید و کاری مثل فیلم دیدن را انجام دهید. در نتیجه، برای چنین افرادی حرکات و تکنیک‌های آرامش‌بخش معمول مثل مدیتیشن می‌تواند مثل تنبیه باشد. عوامل استرس‌زا برای این افراد عبارتند از:

  • برنامه‌ریزی بیش از حد حتی برای تمرینات ورزشی
  • خواب ناکافی
  • همیشه چیزی برای نگرانی داشتن

روش‌های کاستن از استرس در تیپ شخصیتی نوع A

  • تمرین شماره 1: چنانچه می‌خواهید از عجول بودن درآیید، کلاس یوگا یا پیاده‌روی را امتحان کنید. اگر احساس خستگی می‌کنید، کلاس‌هایی مثل کیک بوکسینگ یا وزنه‌برداری می‌توانند عالی باشند.
  • تمرین شماره 2: کارهای خانه را انجام دهید؛ محیط زندگی‌تان بیش از آنچه فکر کنید بر خلق و خویتان تأثیر می‌گذارد. 30 دقیقه وقت بگذارید و خانه را تمیز کنید تا این معجزه انرجیم را به چشم ببینید.
  • تمرین شماره 3: ایده‌ها و حرکات سرگرم‌کننده مثل پازل‌های اره منبت کاری، نواختن ساز، پیاده‌روی، بازی‌های روی تخته، ورزش‌های رزمی و دویدن.

تیپ شخصیتی کمال‌گرا

افرادی که تمایلات کمال‌گرایانه دارند، حتی نسبت به خطاهای کوچک حساس هستند. در نتیجه، استانداردهای بسیار بالایی را برای خودشان و دیگران تعیین می‌کنند. بنابراین، تأمین نشدن استاندارد مورد نظرشان مساوی است با استرس. طرز تفکر این تیپ شخصیتی «همه یا هیچ» است. عوامل استرس‌زای این تیپ شخصیتی به شرح زیر هستند:

  • ترس از شکست
  • غافل شدن کامل از مراقب کردن از خود
  • کار کردن بیش از حد

روش‌های کاستن از استرس در تیپ شخصیتی کمال‌گرا

  • تمرین شماره 1: به جای غوطه‌ور شدن در اضطراب و استرس، درباره احساساتان بنویسید و برای کاستن از فشاری که بر خودتان وارد ‏می‌کنید، مهربان بودن با خودتان را تمرین کنید.
  • تمرین شماره 2: از موسیقی لذت ببرید؛ آهنگی را پیدا کنید که از نظر عاطفی می‌پسندید و هر زمان که نیاز به ‏کاهش استرس دارید، پخشش کنید.
  • تمرین شماره 3: ایده‌ها و حرکات سرگرم‌کننده مثل عکاسی، مطالعه، یوگا و گشت و گذار در جایی که زندگی می‌کنید.‏

تیپ پرورش‌دهنده یا مراقب

افراد دارای این تیپ شخصیتی در پی راضی کردن سایرین هستند و نیازهای دیگران را بر نیازهای خودشان ترجیح می‌دهند. چنین افرادی معمولاً به دلیل این‌که انرژی‌شان را وقف اطرافیان می‌کنند، دچار فرسودگی می‌شوند. عوامل استرس‌زای این تیپ شخصیتی به شرح زیر هستند:‏

  • نگرانی دائمی درباره دیگران
  • وعده دادن‌های بیش از حد (مشکل در تعیین حد و مرزها)
  • فرسودگی ناشی از توجه کردن بیش از حد به دیگران

روش‌های کاستن از استرس در تیپ شخصیتی  مراقب

  • تمرین شماره 1: قدم بزنید؛ این کار کمک می‌کند تا از مزایای راه رفتن و ‏رهاسازی انرژی منفی بهره‌مند شوید.‏
  • تمرین شماره 2: صحبت کنید؛ حرف زدن با دوست یا درمانگر درباره احساس واقعی‌تان، حالتان را بهتر می‌کند.
  • تمرین شماره 3: ایده‌ها و حرکات سرگرم‌کننده مثل آشپزی، باغبانی، نوشتن و کتاب‌خوانی.

نوع B یا خونسرد

تصور غلط این است که این تیپ شخصیتی هرگز استرسی ندارد. اما آن‌ها هم می‌توانند دچار اضطراب و استرس روزانه شوند. افراد دارای این تیپ شخصیتی بهتر است تمرینات و تکنیک‌های تنش‌زدایی را پیش بگیرند که به ماهیت آرامشان کمک کنند. عوامل استرس‌زای این تیپ شخصیتی عبارتند از:‏

  • اهمال‌کاری
  • زیاده‌روی (بی‌توجهی به عادات سالم)

روش‌های کاستن از استرس در تیپ شخصیتی  نوع B

  • تمرین شماره 1: مدیتیشن جهت کاستن از عجله و استرس در کنار تنفس آگاهانه برای چنین افرادی عالی است.
  • تمرین شماره 2: خلاق باشید؛ با انجام دادن کارهای خلاقانه‌ای مثل ‏طراحی می‌توانید از استرستان کم کنید.
  • تمرین شماره 3: ایده‌ها و حرکات سرگرم‌کننده مثل پادکست، نقاشی، یادگیری زبان جدید، راه‌اندازی مجموعه‌ای مثل باشگاه.

و بالاخره این‌که

استرس را می‌توانیم با شناسایی کردن دلایلش رفع کنیم. بسیاری افراد بدون دانستن درباره ارتباط بین تیپ شخصیتی و استرس‌های روزانه، تمرینات و حرکاتی را پیش می‌گیرند که استرسشان را تشدید می‌کنند. بنابراین، قبل از آن‌که به چرخه باطل استرس‌زایی ناشی از رفتارهای نادرست بیفتید، بهتر است با انجام دادن حرکاتی نظیر ورزش‌ها یا سرگرمی‌های مناسب و اصولی، انرژی منفی وجودتان را تخلیه و آرامش را در لحظه‌های زندگی‌تان ماندگار کنید. انرجیم برای زندگی با استرس کمتر در کنارتان است.