احساس خستگی می‌کنید؟ شما تنها نیستید! بسیاری از ما در بعضی مواقع انرژیمان تمام می‌شود، فقط غذای زیاد می‌خوریم و در نهایت انگیزه برای وررش کردن را از دست می‌دهیم. همچنین با هر اتفاقی که می‌افتد، بهترین راهی که به نظرمان می‌رسد این است که فعالیت ورزشی را کنار بگذاریم. در نتیجه انگیزه خود را از دست می‌دهیم. بنابراین خارج شدن از برنامه تمرینی ما را در این وضعیت قرار می‌دهد.

پس چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ ما فقط قرار نیست با یک جا نشستن، هر وضعیتی را بپذیریم. چگونه می‌توانیم خودمان را جمع و جور کنیم و دوباره با تمرکز، ورزش کنیم؟ طبق تحقیقاتی که در دانشکده ارتباطات آننبرگ در دانشگاه پنسیلوانیا در گزارش‌های پیشگیرانه از یک مطالعه اکتبر ۲۰۱۶ منتشر شده، نشان می‌دهد که تنها یک راه برای داشتن انگیزه وجود دارد و آن هم رقابت سالم است.

بخش رقابتی درون خود را فعال کنید تا دوباره با انگیزه شوید!

انگیزه تمرین برای هر کسی متفاوت است، اما به نظر می‌رسد کمی رقابت دوستانه بد نیست! این موضوعی بوده که در یک مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه چهار گروه را در یک برنامه تمرینی ۱۱ هفته‌ای مقایسه کرد. آن‌هایی که به صورت انفرادی تمرین کردند (گروه کنترل نامیده شدند) و سه گروه دیگر که به صورت تیمی فعالیت داشتند.

گروه حمایتی

yoga coach practicing with a partner

این گروه باید بدون رقیب، فعالیت می‌کرد. در نتیجه فقط توسط هم تیمی‌های خود تشویق می‌شدند. همچنین پاداش‌ها بر اساس عملکرد تیم بود. به این صورت که هر چه بیش‌تر تمرین کنید، بیش‌تر هم جایزه می‌گیرید. انگیزه اصلی در این تیم این بود که از هم تیمی‌های خود حمایت کنید تا بتوانند تمرین کنند و همگی برنده شوند.

گروه مقایسه

gymnastic coach practicing with a partner

این گروه، تیم مسابقه برای مقایسه و رقابت بود. در واقع نفرات این گروه با یکدیگر رقابت می‌کردند. یک رتبه‌بندی رقابتی مانند تابلوی امتیاز نیز وجود داشت. پس می‌توانستید به صورت انفرادی جایزه بگیرید و هیچ جایزه تیمی به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت.

ترکیب تیم‌ها

این گروه، دو مفهوم هر دو تیم قبلی را با هم ترکیب می‌کند. شرکت‌کنندگان با قرار گرفتن در تیم‌هایی که با یکدیگر رقابت می‌کردند باید رقبا را شکست دهند تا برنده جایزه شوند.

ممکن است چندان عجیب نباشد. اما دو گروه مقایسه و ترکیب تیم‌ها، نتایج فوق‌العاده‌ای از تعداد دفعات تمرین خود ثبت کردند. این نتایج تقریباً به اندازه دو برابر گروه کنترل بود که به صورت انفرادی فعالیت می‌کردند. این شرکت‌کنندگان باید فعالیت‌های مختلفی از جمله کلاس‌های دوچرخه ثابت، نرم و آهسته دویدن، HIIT، پیلاتس و یوگا را انجام می‌دادند. نکته جالب اینجا بود که این رقابت‌ها به نوع خاصی از تمرینات تعلق نداشت و همه تیم‌ها یک تمرین معمول را انجام دادند.

اما این مطالعات و نتایج آن چه مفهومی دارد؟ زمان آن رسیده که‌ وارد روحیه رقابتی شوید. اما باید با چه کسی رقابت کنید؟ چه کسی می‌تواند رقب خوبی برای یک چالش ورزشی دوستانه باشد؟ وقت آن است که حلقه اجتماعی خود را گسترش دهید و با اضافه کردن بعضی اشخاص، رقابتی دوستانه ایجاد کنید.

وارد شبکه‌های اجتماعی خود شوید!

این مطالعه به خوبی نشان می‌دهد که دنیای دیجیتالی که ما اکنون در آن زندگی می‌کنیم، جنبه‌های فوق‌العاده‌ای دارد. ما می‌توانیم از ویژگی‌های شبکه اجتماعی انلاین به نفع خودمان استفاده کنیم. برای مثال یک برنامه استخر بچینید و با دوستان خود برای اجرای یک برنامه تمرینی دور هم جمع شوید. در این صورت شاید به ترکیب تیم، انگیزه بیش‌تری بدهید.

شما می‌توانید به ازای فعالیت بیش‌تر هر فرد به صورت گروهی برای او پاداش تعیین کنید. برای مثال فردی که کلاس‌های بیش‌تری می‌گذراند؛ یک جفت کفش ورزشی رایگان جدید از سوی تیم دریافت کند که هزینه آن توسط تمام اعضا پرداخت شود. این یک مثال بود و شما می‌توانید به همراه گروه خود‌، ایده‌های متفاوتی را برای داشتن یک رقابت دوستانه اجرا کنید. حتی می‌توانید یک اجرای تیمی انلاین را در انرجیم داشته باشید. ویدیو زنده با دوستان خود ایجاد کرده و در خانه با هم رقابت کنید.

نیاز به یک همراه برای انجام ورزش در خانه هستید؟ انرجیم همراه شماست با دوره های متنوع ورزش در خانه

سخن پایانی

جدا از اینکه فهمیدیم ما انسان‌ها تمایل زیادی به رقابت کردن داریم، با توجه به این مطالعه می‌توان نتیجه گرفت شما مجبور نیستید هیچ یک از فعالیت‌های خود، به خصوص حرکات و تمرینات ورزشی را به تنهایی انجام دهید؛ پس بهتر است دوستانتان را هم با خودتان بیاورید. حتی می‌توانید این ترکیب را به صورت انلاین ایجاد کنید. دکتر دیمون سنتولا به عنوان سرپرست این مطالعه انجام شده اعلام کرد: وقتی مطالعات ما به درستی انجام شد، فهمیدیم که رسانه‌های جمعی می‌توانند تا حد زیادی تناسب اندام در افراد را بهبود ببخشند. بنابراین اگر از ابزار‌هایی که در دست خود دارید، به طور صحیح استفاده کنید. بدن و مغزتان قدردان شما خواهند بود.

مطلب پیشنهادی: افزایش سطح انگیزه

 

منبع

Scientists Say This is The #1 Way to Stay Motivated to Work Out