هنگامی که برای اولین بار برنامه یک هدف جدید را استارت می‌زنید، هیجان زده و مشتاق به شکست دادن همه موانع پیش روی خود هستید. اما قبل از اینکه به هدف خود برسید، سر و کله بهانه‌ها پیدا می‌شوند! در حالی که یک شروع با انگیزه آسان است، سخت‌ترین قسمت کار، حفظ آن انگیزه است. اما ما انسان هستیم و حتی با انگیزه ترین و موفق ترین افراد نیز هر از گاهی احساس می‌کنند که بی انگیزه هستند. در چنین مواقعی، به جای اینکه خودتان را قضاوت کنید، یک برنامه بازسازی بچینید! ما در تیم انرجیم نیز به شما کمک می‌کنیم تا با یادگیری ترفندهای انگیزشی، شروعی تازه داشته باشید و اهداف خود را شکست دهید. این ترفندها را در آستین خود نگه دارید تا در روزهایی که احساس می‌کنید کمتر انرژی دارید، به کمک شما بیایند.

این ترفند‌های انگیزشی می‌توانند دقیقاً همان چیزی باشند که در حال حاضر به آن نیاز دارید

شماره 1: دلیل خود را مشخص کنید

your why

اگر بخواهید انگیزه خود را تقویت کنید، باید ابتدا برای اهداف خود دلیل داشته باشید. چرا از همان اول شروع کردید؟ اهداف شما چیست و چرا آنها را تعیین کردید؟ در این مرحله باید واقع‌بین باشید و هر زمان که احساس کردید بی انگیزه شدید به اهداف و دلایل خود بازگردید. یادآوری اینکه چرا برای رسیدن به یک هدف (مهم نیست بزرگ یا کوچک) تلاش می‌کنید، می‌تواند به تقویت انگیزه کلی شما کمک کند و شما را در مسیر حرکت نگه دارد.

شماره 2: کودک درون خود را بیدار کنید

Inner Child

یادتان هست در کودکی وقتی منتظر چیزهایی مانند شهربازی، بستنی و… بودید آن رویداد تنها چیزی بود که می توانستید به آن فکر کنید تا زمانی که اتفاق بیفتد و این امر خیلی انرژی و هیجان داشت. چرا اکنون به آن کودک درونی ضربه‌ای نمی‌زنید تا بیدار شود؟ اگر می‌خواهید با انگیزه بمانید، باید کارتان را سرگرم کننده و هیجان انگیز نگه دارید. بنابراین هفته‌ای یا ماهی یکبار، برای چیزی که دوست دارید مثلا دانلود و تماشای یک فیلم، بیرون رفتن برای پیتزا و… برنامه ریزی کنید و در تقویم خود منتظر آن باشید. تحقیقات نشان می دهد که این روش می‌تواند استرس را کاهش دهد و خلق و خوی شما را تقویت کند و با افزایش این احساسات شاد، احتمال تصمیم‌گیری‌های سازنده نیز افزایش می‌یابند. بله به همین سادگی، ما زمانی که خوشحالیم، رشد می‌کنیم.

شماره 3: جملات تاکیدی روزانه را تمرین کنید

Daily Affirmations

تصدیق و تشویق رفتار و کارهای خود، باعث ایجاد مسیرهای عصبی جدید در مغز می‌شود که یک باور خاص را تقویت می‌کند. به علاوه، تحقیقات نشان می‌دهد که جملات تاکیدی مثبت روزانه می‌تواند استرس را نیز کاهش دهد و افکار منفی را از بین ببرد و انعطاف‌پذیری ما را در هنگام بروز اتفاقات غیرمنتظره افزایش دهد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید اعتماد به نفس بیشتری در خود  ایجاد کنید، جملات تاکیدی را به کار ببرید.

در این مورد، می‌توانید از جملات تاکیدی استفاده کنید که انگیزه شما را تقویت می‌کنند، مانند موارد زیر:

  • من غیرقابل توقف هستم.
  • من موفق هستم.
  • توکل من به خداست.
  • امروز روز پرباری برای من خواهد بود.
  • تمرکز من بالاست.
  • من می‌توانم.

شماره 4: عضو یک گروه اجتماعی یا انجمن شوید

Cool Community

برقراری ارتباطات اجتماعی، یک راه عالی برای رهایی از استرس است. بالاخره ما موجودات اجتماعی هستیم! اما در کنار نیاز افراد به برقراری ارتباط، می‌توانیم از روابط اجتماعی نیز برای ایجاد انگیزه استفاده کنیم. می‌توانید با تمرین‌های گروهی مجازی، راه‌های منحصربه‌فردی برای ایجاد انگیزه در خود پیدا کنید؛ مانند پیوستن به چالش‌های انرجیم یا شروع کلاس‌های جدید انرجیم. همچنین می‌توانید از طریق این اپلیکیشن از دوستان خود دعوت کنید تا در این چالش‌ها شرکت کنند تا با دوستان خود از سراسر جهان ورزش کنید که نتیجه آن تقویت هرچه بیشتر انگیزه شما است.

شماره 5: روی کاری که باید انجام دهید تمرکز کنید

Focus on

بهترین ترفند‌های انگیزشی بر روی مثبت اندیشی تمرکز دارند. گرفتار شدن در موارد منفی بسیار آسان است. مانند “من نمی توانم آن را انجام دهم” یا “من هنوز به اندازه کافی قوی نیستم”. این طرز فکر می‌تواند این احساس را در ما ایجاد کند که تلاش کردن فایده‌ای ندارد. در مقابل، برای مثبت اندیشی روی کارهایی که انجام داده اید و کارهایی که باید انجام دهید تمرکز می‌کنید. “من می‌توانم این غذاهای پرکالری را نخورم” یا “من می‌توانم این تمرین را انجام دهم”. طبق تحقیقات، داشتن یک نگرش مثبت و تصویر بهتر از بدن می تواند منجر به انتخاب های غذایی سالم تر و سبک زندگی بهتری شود.

شماره 6: عادت های خوب خود را با هم ترکیب کنید

Connect Your Habits

ایجاد یک عادت جدید می تواند سخت‌ترین چالش زندگی شما باشد. بنابراین باید خود را حسابی آماده کنید. شما می‌توانید این کار را با ترکیب عادات جدید به عادت های قدیمی خود انجام دهید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید هر روز صبح مدیتیشن کنید، یک یادداشت یادآور مراقبه را روی آینه قرار دهید و این کار را در زمانی که دندان های خود را مسواک می‌زنید، انجام دهید. به این صورت، هر بار که می‌خواهید دندان‌های خود را مسواک بزنید (یا در آینه نگاه می‌کنید)، مدیتیشن را نیز به یاد می‌آورید.

شماره 7: در کامپیوتر خود یک پوشه هک انگیزه (Motivation Hacks) بسازید

Make a Motivation

همه ما روز بد داریم که در چنین روزهایی، احساس می‌کنیم سرمان در مه تنبلی فرو رفته است. گاهی اوقات، دلیلش خستگی و نیاز به استراحت است، اما در اغلب موارد، به این معنی است که باید به خود انگیزه داده و یک کار انرژی زا انجام دهید. با برنامه ریزی، می‌توانید خود را برای این لحظات آماده کنید. یک پوشه کامپیوتری یا پوشه کاغذی یا هر چیزی که به شما انگیزه دهد، ایجاد کنید و آهنگ‌های مورد علاقه، کارت پستال‌هایی که کادو گرفته اید، ویدئوهای انگیزشی، تصاویر خانوادگی و… را در آن بریزید تا هر زمان که دچار پایین آمدن انگیزه می‌شوید، پوشه انگیزه خود را باز کنید و از محتویات داخل آن الهام بگیرید!

شماره 8: موفقیت را تجسم کنید

Visualize Your Reality

درست همانطور که ورزشکاران حرفه‌ای خود را برنده تصور می‌کنند، شما نیز می توانید تصور کنید که در زمان پیروزی چگونه به نظر می‌رسید. این برد چه 10 کیلو کاهش وزن باشد، چه رعایت یک رژیم غذایی و… یک ثانیه وقت بگذارید و تصور کنید وقتی به آن هدف دست پیدا کردید، شرایط شما چگونه خواهد بود.

مناظر، بوها، صداها، احساسات و افکاری را که در هنگام برنده شدن خواهید داشت، همه را تصور کنید. بر اساس مطالعات، صرف نظر از اینکه خود را در حال انجام یک کار تجسم کنید یا به صورت واقعی آن را انجام دهید، مغز همان مسیرهای عصبی را تحریک می‌کند. بسیار باورنکردنیست، درست است؟!

شماره 9: انگیزه را ول کنید!

Let Go of Motivation

در برخی از موارد، باید تلاش بسیار برای ایجاد انگیزه را از سر خود خارج کنید و وارد عمل شوید و در یک زمان فقط روی یک موضوع تمرکز کنید. به یاد داشته باشید، حتی کوچکترین قدم‌ها به جهش‌های بزرگ منجر می شوند و از بزرگترین فکرها با ارزش تر هستند. به قول معروف: عالم بی عمل مانند زنبور بی عسل است!

شماره 10: قانون 10 دقیقه

Commit to 10-Minutes

پیشنهاد می‌کنیم حتما قانون ده دقیقه را امتحان کنید. وقتی احساس می‌کنید که انگیزه کافی ندارید، فقط ده دقیقه وقت بگذارید، حتی در شلوغ ترین روزها، همه ما 10 دقیقه وقت داریم! هدف هرچه باشد چه پیاده روی، تمیز کردن انباری یا شروع تمرین یوگا، به خود بگویید که فقط ده دقیقه آن را انجام خواهید داد.

شماره 11: تلاش‌ها و موفقیت‌های خود را تحسین کنید

Applaud Your Efforts

بزرگترین مشوق خود باشید. به خاطر تمام کارهای سختی که انجام می‌دهید، خودتان را به رسمیت بشناسید. به جای اینکه برای کارهایی که نکردید، خود را سرزنش کنید، برای کار‌ها و تلاش‌هایی که کرده اید، خود را تحسین کنید! حتی الان که شما در حال خواندن این مطلب هستید، موفقیتی است که ارزش قدردانی دارد. جشن گرفتن دستاوردهای ما نه تنها اعتماد به نفس ما را افزایش می دهد، بلکه انگیزه ما را برای انجام کارهای بزرگتر نیز افزایش می دهد.

شماره 12: فراز و نشیب‌های زندگی را مد نظر داشته باشید

Anticipate The Ups and Downs 

حتی اگر از تمام ترفندها و کتاب‌های انگیزشی استفاده کنید، روزهایی در زندگی پیش می‌آیند که داشتن انگیزه در آن روزها واقعا سخت است. بنابراین باید به یاد داشته باشید که فراز و نشیب ها همه بخشی از زندگی هستند! اگر از تمرین بدنسازی یا پیلاتس خود صرف نظر می‌کنید، یک وعده غذایی ناسالم می‌خورید یا مدیتیشن یک ماهه خود را قطع می‌کنید، دلسرد  نشوید. شما هنوز هم می‌توانید این کارها را انجام دهید. بنابراین، این افکار را از سر خود دور کنید و بدانید کمی استراحت می‌تواند هم برای ذهن و هم برای بدن شما مفید باشد.

خلاصه بحث: به ذهن خود انگیزه دهید، بدن شما تبعیت می‌کند

هنگامی که ذهن انگیزه کافی را جذب ‌کند، بدن به طور طبیعی از ذهن تبعیت می‌کند. گابریل یونیون در این خصوص، سه نکته طلایی خود برای ایجاد انگیزه را با ما در میان گذاشته است. این نکات انگیزشی ممکن است دقیقاً همان چیزی باشند که شما برای افزایش انگیزه درونی به آنها نیاز دارید:

  • خودت را فقط با کسی که دیروز بودی مقایسه کن.
  • آنچه را که می خواهی، تجسم کن.
  • خودت را تأیید کن.