داشتن جسم و روح سالم در گرو تقویت کردن سیستم ایمنی بدنمان است. با رعایت کردن بایدها و نبایدهایی در خصوص خوراکی‌ها و عادت‌های زندگی‌مان می‌توانیم سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشیم. اما کدام عادت‌ها مخل سیستم مذکور هستند؟ و چگونه می‌توانیم از برخی عادت‌های خوشایند اما زیان‌آور برای سیستم ایمنی بدنمان دست بکشیم؟ با ما در ادامه مطلب همراه شوید تا چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدنتان را با روش‌هایی ساده یاد بگیرید. این رفتارهای عمدتاً روزانه کمک می‌کنند تا سلامتی را در وجودتان تکثیر کنید!

وضعیت سیستم ایمنی بدنمان به چه عواملی بستگی دارد؟

همه ما معمولاً برخی شرایط بالقوه تقویت سیستم ایمنی بدن را به‌طور دائم فراهم می‌کنیم. عواملی نظیر بهینه‌سازی خواب، حفظ آب بدن، ورزش کردن، قرار نگرفتن در برابر عوامل بیماری‌زا و رعایت کردن توصیه‌های بهداشتی و سلامت به‌ویژه در هنگام ابتلا به بیماری از آن جمله هستند. اما برای داشتن سیستم ایمنی مطلوب، این عوامل قطعاً کافی نیستند؛ یعنی می‌توانید شرایط جدیدی را تدارک ببینید تا به این شرط مهم سلامتی‌تان کمک کنید.

معرفی 6 روش تقویت کردن سیستم ایمنی بدن

زودتر بخوابید

خواب کافی نقش مهمی در زمینه تقویت سیستم ایمنی دارد. به باور متخصصان، کمبود خواب سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند؛ طوری‌که احتمال ابتلا به بیماری‌ها را پس از قرار گرفتن در معرض میکروب‌ها افزایش می‌دهد. بنابراین خوب و کافی بخوابید تا سالم‌تر بمانید. حتی خواب کافی کمک می‌کند تا در صورت ابتلا به بیماری زودتر بر آن غلبه کنید.

از قند زیاد بپرهیزید

قند زیاد

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که قند چند ساعت پس از مصرفش می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن‌مان تأثیر منفی بگذارد. بنابراین، لازم است مصرف قندتان را کنترل کنید و غذاهای کاملی مثل موارد زیر را به انواع فرآوری و بسته‌بندی شده ترجیح دهید.

  • ماست یونانی شیرین‌نشده با انواع توت‌ها و قطره‌ای عسل خام
  • موز برش‌خورده با کره بادام درختی
  • یک قاشق کره بادام درختی با مقداری کاکائوی خام

مراقب سلامت روده‌تان باشید

بیراهه نیست اگر بگوییم چیزی حدود 70 درصد سلامت سیستم ایمنی‌مان به روده مربوط است. بنابراین، برای مراقبت از روده بهتر است برنامه‌های زیر را جدی بگیرید:

  • مصرف مواد قندی را کم کنید
  • استرستان را کنترل کنید
  • خواب کافی یادتان نرود
  • به رژیم غذایی یا لاغری‌تان مواد پروبیوتیک‌دار زیر را بیفزایید:
  • کلم ترش
  • کیمچی
  • میسو
  • کامبوجا (جایگزینی عالی برای نوشابه یا آبمیوه)
  • ماست یونانی یا شیر نارگیل شیرین‌نشده

مدیتیشن کنید

کاهش استرس مساوی است با تقویت سیستم ایمنی بدن. برای کم شدن استرستان، با روزی فقط پنج دقیقه مدیتیشن شروع کنید. برای این منظور می‌توانید یکی از مدیتیشن‌های انرجیم را امتحان کنید. ویدیوهای مربوط به مهارت شاد زیستن را دانلود کنید و ببینید. به باشگاه بروید و برنامه‌های فیتنس یا حرکات بدنسازی را دقیقاً دنبال کنید.

آب کافی بنوشید

زندگی یعنی آب! آب برای انتقال یافتن مواد مغذی به اندام‌های بدن حیاتی است. از طرفی، نوشیدن آب کافی برای بهبود سیستم سم‌زدایی طبیعی بدنمان، دفع مواد زائد و مقابله با عوامل بیماری‌زای خارجی بسیار اهمیت دارد.

غذاهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی را به رژیم غذایی‌تان بیفزایید

بهینه‌سازی رژیم غذایی‌تان با غذاهایی غنی از مواد مغذی برای تقویت سیستم ایمنی لازم است. قاعده کلی این کار همان مصرف غذاهای کامل و خودداری از قند زیاد است؛ اما علم ثابت کرده است که برخی خوراکی‌ها تأثیر بیشتری بر تقویت سیستم ایمنی بدنمان دارند. در ادامه، آن‌ها را مرور می‌کنیم.

سیر

سیر نه‌تنها غذاها را خوشمزه‌تر می‌کند، بلکه با تحریک کردن سلول‌های ایمنی مهم بدن به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. بنابراین، آن را در برنامه غذایی‌تان داشته باشید.

زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه خواص ضدالتهابی زیادی دارد و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است.

عسل

عسل طبیعی می‌تواند جایگزین مناسبی برای قند باشد. این خوردنی خوشمزه خواص ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی دارد که سیستم ایمنی بدنتان را قوی نگه می‌دارد. اما نکته ظریف این خوردنی، طبیعی بودنش است.

نتیجه‌گیری

بهترین نسخه تقویت سیستم ایمنی بدنتان در دستان خودتان است؛ کافی است تمرینات و عادات مناسب این کار را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید و بر رعایتشان پایبند بمانید. کاهش استرس، خوابیدن خوب و کافی و رژیم غذایی غنی از مایعات و با قند تعدیل شده، رازهای تقویت سیستم ایمنی بدنتان هستند که معجزه می‌کنند.