اگر احساس خستگی و فرسودگی دارید و در عین حال برای بیرون رفتن از شهر و استراحت وقت ندارید، به شما خانه‌مانی را پیشنهاد می‌کنیم. استیکِیشن اساساً به معنای انجام فعالیت‌های توریستی است که در فاصله‌‌ نسبتا کمی از محل زندگی افراد انجام می‌شود. اگرچه، اقامت در یک استراحت‌گاه ممکن است ساده یا کلیشه‌ای به نظر برسد، اما از آنجایی که ما همیشه نمی‌توانیم سفر کنیم، در حال حاضر Staycation یکی از بهترین و در دسترس‌ترین گزینه‌ها برای کسب آرامش محسوب می‌شود و ممکن است دقیقا همان چیزی باشد که برای شارژ مجدد خود به آن نیاز دارید!

می‌توان خانه‌مانی را مانند ری‌استارت تلفن خود در نظر بگیرید که به وسیله آن به هم ریختگی ذهنی خود را پاک کنید و فرصت مورد نیاز برای ارزیابی مجدد و ریکاوری خود را بدست آورید. در این مقاله با این مفهوم آشنا می‌شوید و نحوه ساختن یک اقامت‌گاه لذت بخش را فرا می‌گیرید.

 

ابتدا بیایید به بررسی احساس فرسودگی بپردازیم

آیا می‌دانستید که فرسودگی شغلی در حال حاضر توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یک پدیده جهان‌شمول تلقی می‌شود و حتی قبل از هرج و مرج و استرس مضاعفی که در سال 2020 به دلیل پاندمی ویروس کرونا به وجود آمد، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با آن درگیر بودند؟

فرسودگی شغلی به طور خاص، به کار و شغل ما مربوط می‌شود و علائمی مانند خستگی مفرط، عدم تمرکز، نداشتن آرامش ذهنی، ناتوانی در انجام کارها و… دارد. اکنون که در مورد این پدیده بیشتر می‌دانیم، چه کاری می‌توانیم در مورد آن انجام دهیم؟ اول از همه، باید با ارائه دهنده مراقبت‌های روحی صحبت کنید تا شما را در یک مسیر مراقبتی شخصی سازی شده قرار بدهد. در وهله دوم، پیشنهاد ما به شما رفتن به یک اقامت‌گاه است!

طراحی اقامت‌گاه در منزل

اگرچه ممکن است خانه به راحتی یک ساحل شنی سفید نباشد، اما هنوز هم می‌توانید خانه خود را به یک استراحت‌گاه تبدیل کنید. در اینجا چند پیشنهاد برای گذراندن تعطیلات، در خانه بیان می‌کنیم:

شماره 1: روز رویایی خود را تصور کنید

اگر هیچ برنامه ای نداشتید، هیچ تعهد شغلی نداشتید و می‌توانستید تلفن همراه و ایمیل خود را برای یک یا دو هفته خاموش کنید، چه می‌کردید؟ کی بیدار می‌شدید؟ اولین چیزی که امتحان می‌کردید چه بود؟ چنین روزی را رویاپردازی کنید و در موردش بنویسید و به خودتان قول بدهید که مانند آن را در یک تعطیلات واقعی نیز اجرا می‌کنید. این زمان شماست و برای سلامتی شما، پس از آن به خوبی استفاده کنید.

شماره 2: از فناوری فاصله بگیرید

این یعنی هیچ ایمیلی در کار نباشد و اعلان‌های تلفن همراه شما خاموش باشند! اگر عادت دارید که ایمیل‌های خود را در طول روز چندین با چک کنید، برنامه ایمیل را از تلفن و دسکتاپ خود حذف کنید. حداقل یک روز از تلفن خود دوری کنید و ساعاتی را بدون فناوری سپری کنید. وقت آن است که پریزها را بکشید!

شماره 3: استراحت‌گاه خود را در خانه ایجاد کنید

تعدادی تکنیک وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید تا بدن خود را به درستی ریکاوری کنید. یک تکنیک این است که ببینید اگر در یک استراحت‌گاه ساحلی یا جنگلی بودید، چکار می‌کردید؟ همان کارها را در خانه امتحان کنید.

چند ایده برای استفاده در اقامتگاه خانگی

 

·        رایحه درمانی

مقداری روغن گیاهی را برای رایحه درمانی در یک دیفیوزر (Diffuser) قرار دهید تا دائماً رایحه ای تازه و دوست داشتنی تنفس کنید. با اینکار می‌توانید عطر مکان مورد علاقه خود را نیز انتخاب کنید؛ مثلا از سدر و کاج برای ایجاد رایحه کوهستانی یا از پلومریا برای ایجاد حال و هوای یک جزیره و… استفاده نماید.

·        تنظیم فرکانس

برای آرام کردن سیستم عصبی خود، کمی موسیقی با فرکانس 528 هرتز پخش کنید.

·        بگو  OM (صدای هستی در یوگا)

یوگا روشی برای ارتباط ذهن و جسم بوده و راهی عالی برای تمرکز محسوب می‌شود؛ بنابراین روز خود را با یوگا و مدیتیشن شروع کنید. ما هم در اپلیکیشن  انرجیم شما را برای اجرای صحیح حرکات یوگا، تحت پشتیبانی 24 ساعته قرار می‌دهیم.

·        فعالیت بدنی

شاید وقت آن رسیده است که ماساژ در خانه را آغاز کنید. می‌توانید با استفاده از توپ‌های ماساژ درمانی، این کار را امتحان کنید، یا برای خودتان یک تشک فشاری طبی تهیه نمایید.

·        اسپا

با محصولات پوستی مورد علاقه خود، به صورت خود زیبایی هدیه کنید یا با یک کتاب و روغن‌های معطر و یک فنجان چای وارد یک وان آب گرم شوید. نمک‌های اپسوم را فراموش نکنید!

·        خوراک خوب

اقامت‌گاه بدون غذاهای مغذی مورد علاقه شما هیچ معنایی ندارد. بنابراین یک وعده غذا مورد علاقه خود را بپزید یا از رستوران مورد علاقه خود آن را سفارش دهید. شما شایسته تغذیه خوب هستید، پس از آن لذت ببرید.

·        فعالیت‌های Unplugged

از نمونه‌های عالی فعالیت‌های غیر‌دیجیتال می‌توان به صرف چند ساعت برای حل یک پازل، پختن غذا، نقاشی یا کارهای هنری یا خواندن کتابی با جلد گالینگور اشاره نمود. کارهای بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید که شامل خیره شدن به صفحه نمایش نیست. اگر احساس می‌کنید به موبایل و اینترنت معتاد شده اید! پس بهتر است از دستگاه‌های خود دور شوید و به بدن و ذهن خود احترام بگذارید. به یک باغ یا پارک بروید، نفس عمیق بکشید و از زمان خود در دنیای واقعی لذت ببرید.

خانه شما، صدف شماست!

فعالیت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید در اقامت‌گاه خود انجام دهید. هدف از این کار، قطع کامل شما از کار و دنیای کاری است. همچنین این تکنیکی برای رهایی از فرسودگی شغلی است. چه اتاق نشیمن خود را به دریای کارائیب تبدیل کنید، چه ورزش کنید یا نتفلیکس ببینید، برای یک هفته متوالی هیچ کاری انجام ندهید، فقط مطمئن شوید که اولویت شما سلامت روان خودتان است.