چه به طور تمام وقت در یک دفتر کار می‌کردید یا به دورکاری مشغول بودید، همه جنبه های زندگی در چند ماه اخیر از کرونا تاثیر گرفته بود و خانه همزمان به محیطی برای آموزش آنلاین بچه‌ها، کنفرانس‌های دانشگاه، تماس‌های کاری و… به علاوه کارهای روتین مانند آشپزی، شستن ظرف‌ها، لباس‌ها و… تبدیل شده بود. در این مقاله 8 ترفند در مورد دورکاری (working from home) ارائه شده که می توانند به خصوص در شرایطی مانند همه‌گیری کرونا، روز به روز شما را شادتر کنند!

چطور کار در خانه را لذت بخش تر کنیم؟

Working From Home

1: زمان رفت و آمد را مدیریت کنید

فرقی ندارد ماشین، مترو یا دوچرخه سوار شوید، بخشی از روز شما به رفت و آمد اختصاص دارد. طبق آمارها، یک آمریکایی به طور متوسط ​​نزدیک به 30 دقیقه در روز رفت و آمد می‌کند. در حالی که ممکن است این زمان کم به نظر برسد، نباید این دقایق (یا ساعت‌ها) را از دست بدهید، فقط به این دلیل که دارید رفت و آمد می‌کنید. حالا که در خانه کار می‌کنید، می‌توانید زمان رفت و آمد خود را به مراقبت از خود اختصاص دهید، خواه چند دقیقه آفتاب گرفتن از پشت پنجره باشد، خواه گوش دادن به یک کتاب صوتی یا تماس با یک دوست قدیمی و….

2: فضای کاری اختصاصی داشته باشید

فرقی نمی‌کند که یک دفتر کار خانگی دارید یا نه، فضایی که همه کارها را آنجا انجام دهید، کسل کننده می شود. (هیچ چیز بدتر از تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان بعد از شام کنار انبوهی از اسناد و کاغذهای پراکنده که سراسر مبل را اشغال کرده اند، نیست). بنابراین باید فضای کاری را از سایر قسمت‌های خانه جدا کنید و حداقل هفته ای یک بار، کمی حال و هوای محل کار و زندگی خود را سر و سامان بدهید.

3: حواس خود را تحریک کنید

شاید به شما اجازه نمی‌دادند در دفتر کار اداره شمع یا بخور روشن کنید! شاید هم عطر همکارتان همیشه شما را دیوانه می‌کرد. اکنون که در خانه خود کار می‌کنید، از اینکه چقدر این حس بویایی می‌تواند به شما انرژی دهد تعجب خواهید کرد! شمع‌ها، بخورها یا پخش‌کننده‌های اسانس همه راه‌های ساده و کارآمدی برای مدیریت انرژی در فضای منزل هستند. اگر به دنبال انرژی هستید، عطرهای رزماری یا نعناع را امتحان کنید و اگر به دنبال کاهش آن هستید، می‌توانید اسطوخودوس را امتحان کنید.

4: موسیقی را فراموش نکنید

اگر موسیقی مانع کار شما نمی‌شود، چند آهنگ را به محل کار خود اضافه کنید. می‌توانید پلی لیست‌های را بسته به کاری که در آن روز انجام می‌دهید، سفارشی کنید. به خاطر داشته باشید که موسیقی ابزاری برای تمرکز بهتر است و از آنجایی که ثابت شده موسیقی خلق و خو را بهبود می بخشد، ما آهنگ و رقص را در طول روز توصیه می‌کنیم.

5: استراحت کنید

استراحت در بین ساعات کاری نه تنها فرصت خوبی را برای حرف زدن با دیگران ارائه می‌دهد، بلکه به مغز و چشمان شما نیز آرامش می‌دهد که می‌تواند بهره وری را افزایش دهد. کارشناسان تکنیک پومودورو را پیشنهاد می‌کنند که شامل 25 دقیقه کار، سپس 5 دقیقه استراحت است. این روش شما را مجبور می‌کند تا مکث کنید و در حالی که ممکن است به جز سگتان همکاران دیگری در خانه نداشته باشید، می‌توانید آن زمان مناسب را به ارسال پیام به دوستتان، انجام حرکات کششی سبک و… اختصاص دهید.

6: میان وعده بخورید

درست همانطور که در اواخر صبح در اداره، به یک کافه سر می‌زدید یا در ساعت 3 بعدازظهر به سمت اغذیه فروشی های خیابانی می‌رفتید، زمان میان وعده در منزل نیز پا برجا است. همه ما دوست داریم دسرهای بدون قند و تنقلات مفید مانند انبه و لواشک‌های خانگی را در دسترس داشته باشیم. بنابراین در منزل می‌توانید میان وعده خود را در یک بشقاب زیبا بچینید، کمی آب میوه در لیوان بریزید و لذت ببرید.  برای اینکه واقعاً احساس کنید در حال استراحت هستید، سعی کنید از خوردن میان وعده در اتاق کار اجتناب کنید و آن را به اتاق دیگری ببرید.

7: قدم بزنید

دلیلی وجود ندارد که تمام روز، خود را پشت یک میز اسیر کنید! می‌توانید برای تماس کاری خود هدفون را در گوش خود قرار داده و هنگام مکالمه در بیرون قدم بزنید، می‌توانید چند تکه نان به پرندگان پشت پنجره بدهید یا هر کاری دلتان خواست انجام دهید.

8: روز را با یک مراسم سرگرم کننده به پایان برسانید

مطمئناً، برخی موقعیت‌ها نیاز به کار تا شب یا طوفان فکری برای یک پروژه کاری بعد از شام دارند، اما تا آنجا که ممکن است، در پایان روز کار خود را متوقف کنید و بین زندگی حرفه‌ای و شخصی خود تمایز قائل شوید. در دفتر پایان روز ممکن است به معنای گذراندن ساعاتی خوش با دوستان در یک کافه باشد اما وقتی در خانه کار می‌کنید، گزینه های بسیار بیشتری دارید. می‌توانید در حیاط خلوت با سگ خود بازی کنید یا در حالی که با شریک زندگی یا هم اتاقی خود شام می‌خورید، یک فیلم تماشا کنید. هر چه هست، سعی کنید آن را به یک آیین تبدیل کنید.

 

کاری کنید که دورکاری برای شما جواب دهد

حتی اگر ماه ها به این شیوه کار کرده باشید، دورکاری می تواند همچنان یک چالش باشد. ذهن و بدن شما برای یادگیری الگوهای جدید به زمان نیاز دارد. بنابراین اگر انجام همه امور مربوط به خانه و کار باهم، دشوار است و احتمالا تمام انرژی ذهنی شما صرف این می شود که لباس بپوشید، تسک های کاری خودتان را انجام دهید، سپس با خانواده خود معاشرت کنید، به یاد داشته باشید که این طبیعی و سالم است و شاید این همان چیزی است که برای شارژ مجدد نیاز دارید.  صبور باشید و به خاطر داشته باشید که هیچ دو روزی دقیقاً شبیه هم نیست.

با راه‌های خلاقانه‌ای از دورکاری بیشتر لذت ببرید !