داشتن یک سبک زندگی سازگار با محیط زیست نه تنها برای زمین مفید است، بلکه برای شما نیز عالی است! بیایید به برخی از رایج ترین عادات سالم و سازگار با محیط زیست عمل کنیم، مانند تعویض بطری های پلاستیکی خود برای انتخابی پایدارتر یا کاهش ردپای کربن در هوا با پیاده روی به جای رانندگی. با این رفتار ها شما در حال کاهش قرار گرفتن در معرض سموم و افزایش گام های روزانه خود هستید، همچنین مصرف پلاستیک و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهید. به همین سادگی؟! از نظر ما این یک فعالیت برد-برد است. در حقیقت اهمیت به محیط زیست و یا همان سبز بودن فواید زیادی برای سلامتی ما دارد، مانند کاهش استرس و ابتلا به بیماری و افزایش انرژی و تمرکز. بنابراین، اگر به دنبال کسب عادات سالم و پایدار هستید، این یک نشانه برای شروع است! در ادامه، عادات سالم سازگار با محیط زیست را با شما به اشتراک می گذاریم که در عین حال باعث تقویت سلامت شما و به طور همزمان از مادر طبیعت نیز حمایت می کند.

10 عادت سالم دوستدار محیط زیست

شماره 1: باغبانی

چه در حال کاشت محصول باشید و چه گیاهان خانگی، باغبانی یک عادت سالم است که باید آن را بدست بیاورید. جدای حمایت از حیات وحش و بهبود کیفیت هوا و خاک -بدون ذکر ایجاد زیبایی طبیعی در هر فضایی- باغبانی فواید زیادی برای سلامتی شما دارد. اینطور شروع کنیم، باغبانی یک راه عالی برای سوزاندن کالری اضافی (به طور متوسط 300کالری در ساعت) بدون احساس اینکه واقعاً در حال ورزش کردن هستید، است! به علاوه، ثابت شده که باعث کاهش فشار خون و استرس می شود، بهبود خلق و خو را به همراه دارد و خواب بهتر را به شما هدیه می دهد. فوق العاده است، نه!!! و حالا که بهار فرا رسیده، زمان عالی برای گنجاندن این عادت سالم در روتین خود است!

شماره 2: خرید در محله خودتان

صحبت درباره چیزهای تر و تازه و خرید آن، یکی دیگر از عادت های سالم و سازگار با محیط زیست است. اما نکته حائز اهمیت در این بخش ورود به بازارچه ها و خرید مواد غذایی از فروشگاه های محلی است که ما از طرفداران بزرگ آن هستیم. علاوه بر حمایت از کشاورزان و فروشگاه های محلی خود، خرید محلی باعث کاهش ردپای کربن نیز می شود. طبق تحقیقات انجام شده، ما به ازای هر 1 کیلوکالری غذایی که میخوریم، 10 کیلو کالری سوخت فسیلی مصرف می کنیم. در ایالات متحده تقریباً 1500 مایل طی می شود تا غذا از مزرعه به بشقاب برسد! و از آنجایی که محصول اغلب خیلی قبل تر از رسیدن برداشت می شود، مقدار زیادی مواد مغذی آن نیز از دست می رود. صرفاً با خرید فصلی و محلی، حداکثر مقدار مواد مغذی (مواد کامل مغذی گیاهی و آنتی اکسیدان های مفید)، طعم بهتر و همچنین حمایت از زمین را بدست می آورید.

شماره 3: بیشتر کردن وعده های گیاهی

وقتی در مورد غذا صحبت می کنیم، تنها روشی که برای تقویت سلامت شما و در عین حال به نفع محیط زیست باشد، کم کردن مصرف غذاهای حیوانی و افزودن بیشتر وعده های گیاهی است. هنگامی که صحبت از حفظ محیط زیست به میان می آید، نشان داده شده است که رژیم گیاهخواری تأثیر تغییرات آب و هوایی را (با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای) کاهش می دهند و باعث ذخیره آب بیشتر می شوند. دریک محاسبه ساده، 1 لیتر شیر لبنی به 1050 لیتر آب نیاز دارد، در حالی که برای تولید 1 لیتر شیر جو دوسر به حدود 48 لیتر آب نیاز داریم. از نظر سلامت، تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی گیاهی ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا نیز کمک کند.

ما نمی گوییم که باید به طور کامل گیاهخوار شوید، اما سعی کنید مصرف گوشت خود را در طول هفته محدود کنید! شاید بخواهید دوشنبه‌های بدون گوشت را امتحان کنید از همبرگرهای گیاهی گرفته تا ماهی تن با نخود، گزینه ها بی پایان (و خوشمزه) هستند. آن را امتحان کنید!

شماره4: آشپزخانه بدون سموم

از قابلمه ها و تابه های غیر سمی گرفته تا ظرف های بلند شیشه ای و ظروف درب دار سیلیکونی، ایجاد یک آشپزخانه غیر سمی هم برای سلامت شما و هم برای محیط زیست بسیار مفید است. اینطور فکر کنید: اگر آن ظرف، غذای شما را لمس کند پس حتما بدن شما را نیز لمس می کند! بنابراین، اگر می‌خواهید از سموم مخرب دوری کنید، نگهداری و پختن غذا در مواد سازگار با محیط زیست بسیار مهم است. برخی از بزرگترین مقصران این روزها اقلام روزمره مانند ظروف پخت و پز نچسب (پوشش داده شده با مواد شیمیایی PTFE یا پلی تترا فلوئورواتیلن) و ظروف نگهدار پلاستیکی (ساخته شده با BPA و فتالات) هستند. جایگزین این اقلام با گزینه‌های پایدارتر مانند ظروف شیشه ای و تابه‌های چدنی نقطه‌ای عالی برای شروع است!

شماره 5: تغییر روش رفت و آمد 

اگر مقصد نهایی شما با پیاده روی یا دوچرخه سواری قابل دسترس هست، از دود و انتشار گازهای مضر چشم پوشی کنید و مسیر دوستدار محیط زیست را انتخاب کنید! محدود کردن استفاده از خودرو میزان دی اکسید کربن و همچنین مواد شیمیایی آزاد شده (مانند ضد یخ) را کاهش می دهد که برگشت آن مستقیم به زمین و سلامتی شماست. به عنوان یک انگیزه، رفت و آمدهای بیشتر با دوچرخه و یا به حالت پیاده روی به بهبود سلامت روان، کاهش استرس، کاهش وزن، باز شدن خلق و خو و کاهش بیماری های قلبی ارتباط مستقیم دارد!

اگر این موارد برای متقاعد کردن شما کافی نیست، این کار را برای کیف پول خود انجام دهید! قیمت بنزین بسیار زیاد است اگر مجبور نباشید باک تان را دوباره پر کنید، پس انداز زیادی خواهید کرد.

شماره 6: وسایل آرایشی و مراقبت شخصی خود را جایگزین وسایل سالم کنید

آیا به بهانه ای نیاز دارید تا محصولات زیبایی و مراقبت شخصی خود را عوض کنید؟ جای درستی آمده اید! جدا از بحث تخریب محیط زیست، آلودگی اقیانوس ها و زمین با مواد پلاستیکی و سمی، محصولات زیبایی و مراقبت شخصی معمولی می توانند تأثیر جدی بر سلامت شما داشته باشند.

پوست شما بزرگترین اندام شماست – به راحتی هر چیزی را که روی پوست، مو، صورت یا بدن خود استفاده می کنید جذب آن می شود. مواد شیمیایی سمی – مانند مواد سرطان‌زا، فرمالدئید، عطرها و پارابن‌ها – معمولاً در بسیاری از محصولات زیبایی مانند شامپو، دئودورانت، صابون، عطر، لوازم آرایش و محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شوند. می‌توانید تصور کنید، استفاده روزانه از این محصولات به دلیل تجمع سموم در بدن شما می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی طولانی‌مدت (مانند اختلال عملکرد تولید مثل و ایمنی، آلرژی‌ها و موارد دیگر) شود.

اما خبر خوب!!! وسایل آرایشی و مراقبت از خود سالم (سبز) و پایدار زیادی در بازار وجود دارد! از مراقبت موی غنی از مواد گیاهی گرفته تا ضد آفتاب و مراقبت از پوست بدون سموم، سبز شدن یا همان سالم ماندن هرگز آسان نبوده.

شماره 7: نظافت سازگار با محیط زیست

اگر شما وظیفه نظافت و تمیز کردن آشپزخانه و وسایل خود را دارید، چرا مواد تمیز کننده سالم (سبز) را به لیست خود اضافه نمی کنید؟ مشابه محصولات آرایشی، بسیاری از محصولات پاک کننده آشپزخانه و سطوح با مواد شیمیایی سمی مانند آمونیاک، سفید کننده و کلر پر می شوند. این محصولات اغلب حاوی مواد سرطان‌زا و نوروتوکسین‌ها هستند و همچنین باعث اختلال در غدد درون ریز می شوند. همیشه بخاطر داشته باشید این مواد هم به سلامتی شما و هم به کره زمین آسیب می رساند. جایگزین مواد شیمیایی با مواد پایدار و سالم، آلودگی هوا را بهبود می‌بخشد، آسیب‌های محیطی را کاهش و قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها و مواد شیمیایی را کم می‌کند.

شماره 8: بطری آب پلاستیکی خود را از مواد پایدار انتخاب کنید

بارها و بارها شنیده ایم که باید استفاده از بطری های پلاستیکی را کاهش بدهیم، با این حال سالانه 50 میلیارد بطری آب پلاستیکی تنها در آمریکا خریداری می شود. از اختلال در هورمون‌های ما (به لطف بیسفنول آ و سایر مواد شیمیایی) گرفته تا آلودگی اقیانوس ها، اثرات مضر و قابل توجه بطری‌های آب پلاستیکی است.

بطری های پلاستیکی آب خود را با یک جایگزین سازگار با محیط زیست تعویض کنید – این یک راه ساده و موثر برای سبز شدن است! همچنین با این کار در هزینه ها صرفه جویی و از آلاینده های شیمیایی جلوگیری می کنید و آسیب های زیست محیطی را کاهش می دهید. به علاوه، در حین نوشیدن، شیک تر به نظر می رسید!

شماره 9 : خانه تکانی بهاره

اگر برای شروع نظافت بهاره به انگیزه نیاز دارید، دانستن این موضوع می تواند برای سلامتی شما و زمین مفید و الهام بخش تان باشد! از لباس‌هایی که به سختی در کمد خود جا دادید و حتی به سختی قابل لمس هستند شروع کنید و آنها را اهدا کنید! جدا از یک فضای تمیز و منظم، با این کار مادر طبیعت نیز خوشحال می شود. اهدای لباس باعث کاهش دفن زباله ها، صرفه جویی در مصرف آب، کاهش ردپای کربن شما و البته کمک به نیازمندان می شود. و با کمک به دیگران، در واقع به خود (و سلامتی خود) نیز کمک می کنید! تحقیقات نشان می‌دهد که بخشش به دیگران (اعم از زمان، پول یا کمک خیریه شما) باعث کاهش استرس، افسردگی و فشار خون می شود و همچنین از طرفی باعث افزایش ارزش به خود، شادی و منجر به زندگی طولانی‌تر می‌شود!

شماره 10:  استفاده از گیاهان در فضای خانه

آیا می دانستید استفاده از گیاهان در فضای خانه می تواند به اکسیژن رسانی و حذف آلاینده های مضر در هوای داخل خانه شما کمک کند؟ دقیقا درست است! برخی از گیاهان – مانند سرخس بوستون و گیاه عنکبوتی یا گندمی – می توانند به شما کمک کنند تا حتی راحت تر نفس بکشید و در عین حال برخی از سموم موجود در هوا که در محیط هستند را نیز کاهش می دهند. این گیاهان را به عنوان تصفیه کننده طبیعی هوا می شناسند! آنها علاوه بر دکوری شیک و زیبا باعث کاهش استرس، افزایش بهره وری و سلامت روان نیز می شوند.

عادات سبز برای شما و زمین

سبز شدن یک پیروزی برای همه علاقه مندان به آن محسوب می شود – به خصوص وقتی صحبت از محیط زیست و سلامت شما باشد! این عادات سالم را می توان به طور یکپارچه در سبک زندگی شما گنجاند. از باغبانی و خرید مواد غذایی گرفته تا انجام کارهای ساده سازگار با محیط زیست، راه های بی پایان برای محافظت از محیط زیست و سلامتی شما وجود دارد. اگر این نکات پایدار کوچک به نظر می رسند، تأثیر بزرگ آنها را دست کم نگیرید! هر بار که با دوچرخه به محل کار خود می‌روید، خرید محلی می‌کنید و محصولات سمی را جایگزین سالم می‌کنید: آلاینده‌های هوا، مصرف آب و پلاستیک را کاهش می‌دهید، در عین حال قرار گرفتن در معرض سموم را محدود و سلامت خود را بهبود می‌بخشید. بنابراین، به ما در سبز شدن بپیوندید!