آیا در حال حاضر کسی در کره زمین وجود دارد که علاقه زیادی به سالم ماندن و بیشتر عمر کردن نداشته باشد؟ شاید هرگز زمان بهتری از عصری که فعلا در آن زندگی می‌کنیم، برای نشان دادن کمی التیام، عشق و مراقبت اضافی به بدن وجود نداشته باشد. در این مقاله چند ترفند برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان آورده ایم که با انجام آنها کار شگفت انگیزی در حق بدنتان انجام داده‌اید. در حالی که شما عاشق این ترفندهای تقویت کننده سیستم ایمنی می‌شوید، لطفاً به خاطر داشته باشید، نباید به هیچ یک از این ترفندها به عنوان یک روش جادویی نگاه کنید. زیرا چنین چیزی وجود خارجی ندارد!

همین امروز ترفند‌های تقویت کننده سیستم ایمنی زیر را به برنامه خود اضافه کنید

boosting immune

شماره 1: خواب. بیشتر از آنچه فکر می‌کنید به آن نیاز دارید

قبول دارید وقتی کم خواب هستید، همه چیز در ظاهر ما بدتر به نظر می‌رسد؟ همین امر در داخل بدن نیز صدق می‌کند. کمبود خواب به طور کامل توانایی طبیعی بدن ما را برای مبارزه با میکروب‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که کم‌خوابی ممکن است حتی بر فرآیند ریکاوری بدن پس از ابتلا به بیماری، تأثیر منفی بگذارد.

بنابراین به همان اندازه که به تمرین ورزشی روزانه خود متعهد هستید، باید به برنامه خواب شبانه خود (حداقل 7 ساعت در شب، اما در حالت ایده آل بیشتر) نیز متعهد باشید. این واقعاً یکی از بهترین ترفندهای تقویت کننده سیستم ایمنی است. به‌علاوه، با خواب بهتر، با انگیزه و بهره وری بیشتری کارهای روزانه خود را انجام می‌دهید.

شماره 2: انواع مختلفی از غذاهای گیاهی مغذی بخورید

ارتباط بین سلامتی ما و چیزی که در بشقاب‌هایمان می‌گذاریم، خیلی واضح است. اگر مقاله‌هایی که تا به حال در مورد مراقبت از خود و تناسب اندام خوانده اید، همگی بر روی نیاز به یک رژیم غذایی سالم، سرشار از میوه‌ها، سبزیجات تازه و غذاهای گیاهی تاکید دارند، دلیلی برای آن وجود دارد. مطالعات علمی به نتایجی رسیده اند که نشان می‌دهد یک سبک زندگی سالم، از جمله تغذیه خوب، بخش فوق‌العاده مهمی در حمایت از بدن برای سلامتی و شادابی محسوب می‌شود.

بنابراین، باید انواع میوه‌ها و سبزیجات رنگی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا مطمئن شوید میزان مورد نیاز روزانه ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم‌تر را کسب می‌کنید. یک رژیم غذایی استاندارد آمریکایی (Standard American Diet) که سرشار از غذاهای فرآوری شده، چرب و غیر مغذی است، به سیستم ایمنی یا به طور کلی سلامتی ما کمکی نمی‌کند. همچنین باید غذاهای کامل و واقعی (آنهایی که پدربزرگ و مادربزرگ شما به عنوان غذا می‌شناسند!) را با غذاهای رژیمی تعویض کنید. در این قسمت مقاله، چند راه ساده برای غنی کردن رژیم غذایی با مواد مغذی آورده شده است:

  • سبزی‌های دارای برگ سبز تیره را به اسموتی‌های خود اضافه کنید.
  • از غذاهای تخمیری سازگاز با روده مانند کلم ترش، کیمچی و میسو لذت ببرید.
  • تنقلات شیرین را کنار بگذارید و گزینه‌های مفیدی مانند بادام خام، انواع توت‌ها، آووکادو، آب لیموی تازه، ماست محلی، ​​نارگیل و دانه‌های چیا را امتحان کنید.

شماره3: استرس خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید

می‌دانیم خیلی سخت است که این روزها کاملاً بدون استرس زندگی کنیم و به شما حق می‌دهیم که تمام توصیه‌هایی که می‌گویند چگونه باید با استرس مبارزه کنید، گاهی اوقات برایتان خنده دار باشد. اما راه‌های مدیریت و مبارزه با استرس، جزء اصلی هر برنامه تقویت‌کننده سیستم ایمنی محسوب می‌شود؛ زیرا استرس مزمن طولانی‌مدت (مثلا ناشی از موقعیت‌هایی مانند مشکلات خانوادگی، شغلی و غیره) توانایی بدن ما را در مبارزه با میکروب‌ها مختل می‌کند. به‌علاوه، استرس دائمی ممکن است باعث شود که ما هوس غذاهای ناسالم کنیم، خوابمان مختل شود و احساس ناراحتی کنیم. اگر به دنبال چند راه ساده برای کمک به کنترل سطح استرس هستید، ما روش‌های زیر را توصیه می‌کنیم:

  • مراقبه (مدیتیشن)
  • پیاده‌روی
  • یادداشت برداری یا خواندن کتاب
  • بازی و سرگرمی‌های غیر رایانه ای یا انجام کارهای هنری
  • ورزش
  • شرکت در کلاس‌های انرجیم

شماره 4: به سلامت روده خود توجه کنید

آیا می‌دانستید بین سلامت سیستم گوارشی و ایمنی بدن ما رابطه‌ وجود دارد و پشتوانه علمی قویی هم دارد؟ در واقع، بخش بزرگی از سیستم ایمنی بدن ما در روده قرار دارد. برای کمک به بدن برای مبارزه با عوامل بیماری زا، یک ترفند عالی برای تقویت سیستم ایمنی وجود دارد که آن افزودن مقدار زیادی غذاهای تخمیر شده به رژیم غذایی است. از این طریق باکتری‌های سالم روده حمایت می‌شوند و باکتری‌های پاتوژن را از بین می‌برند. چند ماده غذایی عالی برای این هدف وجود دارد که عبارت اند از:

  • کومبوجا
  • کلم ترش
  • کیمچی
  • تمپه
  • ماست محلی

شماره 5: ورزش

همه ما می‌دانیم به علت ترشح اندورفین، هیچ حسی مانند احساس لذت بعد از پایان یک جلسه تمرینی یوگا، پیلاتس، بدنسازی و… وجود ندارد. بنابراین تحرک بدنی نیز یکی از بهترین ترفند‌های تقویت کننده سیستم ایمنی است. مطالعات نیز نشان می‌دهند که ورزش متوسط، که کمتر از یک ساعت طول بکشد، ایمنی بدن ما را فورا تقویت کرده و باعث افزایش گردش سلول‌های سیستم ایمنی می‌شود.

البته باید توجه داشته باشید که تمرینات طولانی مدت و شدید برعکس عمل می‌کنند و در واقع می‌توانند به عملکرد سیستم ایمنی بدن آسیب نیز برسانند. علاوه بر این باید حتما نوعی از ورزش را که دوست دارید انجام دهید تا از آن لذت ببرید؛ فقط در این صورت است که به آن برنامه ورزشی پایبند خواهید ماند. برای آغاز این تغییر با اپیکیشن انرجیم شروع کنید و تمرین‌هایی را که دوست دارید، امتحان کنید و از ورزش با دوستان خود لذت ببرید.

مطلب پیشنهادی: روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن 

تا به‌حال چند مورد از نکات بالا را برای تقویت سیستم ایمنی خود انجام داده‌اید؟

مانند هر تغییر دیگری، بازنگری کلی در برنامه خود مراقبتی و تناسب اندام نیز یک شبه امکان‌پذیر نیست! وقتی می‌خواهیم در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنیم، باید آهسته و پیوسته پیش برویم. بنابراین اگر در حال حاضر از همه این نکات برای تقویت سیستم ایمنی خود استفاده نمی‌کنید، کم کم و یکی یکی آنها را به برنامه خود اضافه نمایید.