خوب شروع کردن روز خیلی مهم است؛ برخی عادت به حرکات ورزشی صبحگاهی دارند و برخی به پیاده‌روی؛ اما خیلی‌ها صبح را با سر زدن به تلفن همراه و چک کردن پیامهایشان آغاز می‌کنند. این کار از نظر روانشناسی و سلامت چقدر توصیه می‌شود؟ و اگر توصیه نمی‌شود، چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم تا روز خوبی را شروع کنیم؟ در این مطلب می‌خواهیم از رازهای ساختن روزی خوب بگوییم. بنابراین، چنانچه تا انتها با این مطلب انرجیم همراه باشید:

  • می‌توانید مهارت‌هایی را یاد بگیرید که برای داشتن روزی خوب طراحی شده‌اند
  • از برخی عادت‌ها و رفتارهای نادرست در صبح دست بکشید
  • روز خوب را به‌درستی درک کنید و
  • وجودتان را از انرژی مثبت داشتن روزی متفاوت سرشار کنید.

نحوه آغاز کردن روز چگونه بر کل آن تأثیر می‌گذارد؟

نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که افراد غالباً در 15 دقیقه اول پس از بیدار شدن، سراغ تلفن‌های همراهشان می‌روند، متن می‌خوانند و ویدیو می‌بینند. دسته دیگری از پژوهش‌ها نیز نشان داده‌اند که استفاده کردن زیاد از تلفن همراه با افزایش افسردگی در مردان و زنان ‏ارتباطی مستقیم دارد.‏ هر بار که تلفنتان را چک می‌کنید، معمولاً پیام‌ها و کارهایی را در آن می‌بینید که باعث ایجاد استرس و ‏اضطراب می‌شوند. همین احساس می‌تواند روزتان را خراب کند. بنابراین، آغاز کردن روز خوب می‌تواند بهره‌وری‌تان را زیاد و اخلاقتان را نیکو کند.

چه عادت‌های نادرستی حس روز خوب را از ما می‌گیرند؟

روز خوب

  • چک کردن گوشی در اول صبح مثل این است که انرژی منفی افراد و رویدادهای مختلف را به خودتان جلب کنید. شایعات، ویدیوهای ناراحت‌کننده و اخبار استرس‌زا برای اول صبح سم هستند.
  • اگر جزء افرادی هستید که با ورزش و فیتنس کمی بیگانه‌اند، همیشه عجله دارند و اکثراً دیرشان می‌شود، احتمالاً صبحانه نمی‌خورید و همین حس روز خوب را از شما می‌گیرد.
  • دوپامین ماده شیمیایی است که پس از خوردن غذاهای خوشمزه، ورزش، دیدن فیلم‌های مهیج و مهم‌تر از همه، معاشرت با دیگران ‏در بدن تولید می‌شود. رسانه‌های اجتماعی نیز با لایک‌ها و ایموجی‌ها می‌توانند به‌طور مصنوعی باعث ترشح این ماده در بدن شوند؛ اما برای داشتن روزی خوب، توصیه می‌کنیم با عادت‌هایی خوب دوپامین تولید کنید!

چگونه روز خوب را برای خودمان بسازیم؟

پیاده‌روی کنید

پیاده‌روی در کنار حرکات ورزشی نه تنها برای جریان خون و طرز فکرتان خوب است، بلکه ریتم شبانه‌روزی بدنتان را با طبیعت و نور خورشید هماهنگ می‌کند. به جرأت می‌توانیم بگوییم که پیاده‌روی راهی عالی برای شروع کردن روز خوب است.

مدیتیشن کنید

مدیتیشن برای برقراری ارتباط با جنبه معنوی وجودتان عالی است. البته لازم نیست ساعت‌ها تنها باشید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. روزی فقط 10 دقیقه تمرین معجزه می‌کند تا ذهنتان را پاک کنید و حالتان را برای روزی پرانرژی بسازید.

قدردان باشید

هیچ چیز بهتر از تمرینات مثبت نیست. به جای بمباران کردن ذهنتان با اخبار منفی، صبحتان را با قدردانی درباره داشته‌هایتان شروع کنید؛ مثل هدفی که به آن رسیده‌اید، غذای خوشمزه‌ای که خورده‌اید یا رویدادی سرگرم‌کننده که قرار است اتفاق بیفتد. برای داشتن روز خوب، حتی قدردان بودن بابت چیزهای کوچک نیز مهم است.

صبحانه‌ای سالم و سریع درست کنید

به نظر برخی، سالم به معنی خسته‌کننده و دشوار است. اما در انرجیم این‌طور نیست؛ می‌توانید صبحانه‌هایی لذیذ درست کنید که انرژی‌تان را برای روز خوب زیاد نگه دارند و تا هنگام ناهار سیر باشید.

اهداف امروزتان را مرور کنید

روال مثبت صبح یعنی داشتن نوعی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای روزتان. البته بسیاری از ما در آنچه که فکر می‌کنیم واقعاً می‌توانیم انجام دهیم، زیاده‌روی می‌کنیم. این حالت باعث سرکوب انرژی و به تعویق افتادن کارها می‌شود؛ بنابراین، بهتر است در هنگام برنامه‌ریزی، فقط سه هدف را بنویسید. یعنی اهدافی که احساس می‌کنید قابل انجام هستند. به این ترتیب، خودتان را برای موفقیت و یک روز خوب آماده می‌کنید.

یادداشت کنید

یادداشت روزانه در صبح می‌تواند برای کاهش استرستان بسیار مفید باشد. با انجام دادن این کار، مجبور می‌شوید به خودتان مراجعه کنید و بپرسید:

  • «واقعا چه احساسی دارم؟ و برای روز خوب چه چیزی کم دارم؟»

یا:

  • روح من امروز به چه چیزی نیاز دارد؟
  • چه چیزی امروز را روز خوبی می‌کند؟
  • در یک روز خوب چه چیزی بیشتر هیجان‌زده‌ام می‌کند؟
  • برای استقبال کردن از چه چیزهایی در جهان بیشتر آماده هستم؟
  • چیزی که امروز باعث خوشحالیم می‌شود چیست؟
  • امروز چه چیزی دیگران را خوشحال می‌کند؟

مثالی برای تمرین کردن تدارک روز خوب

  • 15 دقیقه پیاده‌روی
  • 25 دقیقه صبحانه سالم
  • 15 دقیقه تمرینات قدردانی و یادداشت روزانه
  • برنامه‌ریزی 5 دقیقه‌ای روز: مرور اهداف
  • مراقبه 15 دقیقه‌ای

مطلب پیشنهادی: 10 عادت صبحگاهی

و بالاخره این‌که

لوازمِ ساختن روز خوب در دستانتان هستند. شاید عمده‌ترین بخش تمرینات روال صبحگاهی مثبت، جایگزین کردن تلفن همراهتان با سایر فعالیت‌های سالم باشد. البته برای داشتن روز خوب، بهتر است مهارت مدیریت زمانتان را نیز تقویت کنید. اما نرفتن به سراغ تلفن همراه در اول صبح خودش می‌تواند رازی باشد برای داشتن روز خوب. پس چنانچه عادت دارید زنگ بیدارباش تلفنتان را برای صبح تنظیم کنید، بهتر است به جای آن، به فکر ساعتی معمولی باشید تا فردا برایتان روز خوبی باشد!

همچنین استفاده از دوره تمرین در خانه می‌تواند علاوه بر آموزش حرکات تمرینی ورزش مورد علاقه شما، در برنامه ریزی برای حرکات ورزشی و هوازی در صبح کمک کند.