هیچ احساسی بدتر از شروع یک صبح شتاب‌زده نیست، به خصوص اگر لیست کارهای آن روز شما طولانی و زمان هم محدود باشد. مطمئناً در چنین روزی احساس اضطراب، استرس، سرخوردگی و ناامیدی خواهید کرد. تهیه صبحانه و ناهار، غذا دادن به بچه‌ها، اطمینان از اینکه تکالیفشان را انجام داده باشند، خرید، غذا دادن به سگ و به‌طور همزمان نوشیدن قهوه ای که سرد شده است؛ حتی فکر کردن به چنین روزی استرس زا است!

بنابراین شاید دنبال راه‌هایی برای شروع یک صبح دل‌انگیز و بدون استرس باشید، چنین صبحی قطعا کل روز شما را زیبا خواهد کرد. ما در این مقاله ترفندهایی به شما نشان می‌دهیم تا یک صبح پرانرژی و برنامه‌ریزی شده داشته باشید.

10 عادت صبحگاهی که ممکن است روز شما را متحول‌کنند

زودتر بیدار شوید

wake up early

اگر می‌خواهید زمان کافی برای ایجاد یک تغییر بزرگ به خصوص در زمینه تناسب اندام داشته باشید، مدیتیشن انجام دهید، ،تمرین صبحگاهی کنید یا قهوه‌تان را در آرامش و سکوت در منزل بنوشید، یکی از موثرترین روش‌ها برای ایجاد این تغییر این است که صبح‌ها ده دقیقه زودتر بیدار شوید. داشتن ده دقیقه زمان بیشتر کافی است تا بتوانید قبل از بیدار شدن بقیه افراد خانواده کارهای خود را سازماندهی کنید.

اگر بتوانید در دقایق اولیه صبح، متمرکز باشید، می‌توانید طی آن روز، همه چیز را خیلی بهتر مدیریت و کنترل کنید. می‌توانید با ده دقیقه زودتر بیدار شدن این تغییر را شروع کرده و این تایم را کم کم تا یک ساعت افزایش دهید، با داشتن یک ساعت وقت بیشتر می‌توانید قبل از اینکه خانه را برای کار ترک کنید، بخش اعظمی از برنامه تناسب اندام خود را اجرا کنید.

تخت خود را مرتب کنید

Make Your Bed 

مرتب کردن تخت ممکن است بتواند به افزایش بهره‌وری شما در بقیه روز کمک کند. این کار بسیار ساده است که کمتر از دو دقیقه وقت شما را می‌گیرد. مرتب کردن تخت باعث می‌شود فضای اتاق شما سازمان‌دهی‌شده و منظم به نظر برسد. تحقیقاتی وجود دارد که ارتباط واضح بین یک محیط تمیز و مرتب را با بهبود بهره وری و کاهش استرس ثابت کرده است. بعلاوه، خوابیدن در یک تخت مرتب در پایان روز نیز بسیار آرامش بخش است. به ما اعتماد کنید، اگر تا به حال، هر روز صبح، تخت خود را مرتب نکرده اید، این کار را امتحان کنید زیرا یکی از ساده‌ترین ترفند‌های صبحگاهی برای شروع یک روز زیبا محسوب می‌شود.

از فناوری فاصله بگیرید

Tech free

80 درصد از کاربران گوشی‌های هوشمند در 15 دقیقه اول پس از بیدار شدن گوشی خود را چک می کنند. اگر می‌خواهید روز خود را بدون استرس شروع کنید، تلفن شما نباید در صدر برنامه روزانه صبحگاهی شما باشد! نتایج یک مطالعه نشان داده است که دوری یک هفته‌ای از رسانه‌های اجتماعی، تأثیر مثبتی بر رفاه شخصی، افسردگی و اضطراب شرکت کنندگان دارد. این تحقیق به ما می‌گوید که هر از گاهی، دور شدن از رسانه‌های اجتماعی ایده خوبی است. بنابراین، سعی کنید در دقایق اولیه‌ای که از خواب بیدار می‌شوید، کاری غیر از گیر افتادن در سیاه‌چاله رسانه‌های اجتماعی انجام دهید!

این روش یکی از تاثیرگذارترین ترفندهای صبحگاهی برای شروع یک روز کم استرس است. اگر از تلفن همراه خود به عنوان زنگ هشدار استفاده می‌کنید، باید سعی کنید پس از به صدا درآمدن زنگ تلفن آن را کنار بگذارید و از آن دقایق صبحگاهی برای ورزش، مدیتیشن، مطالعه، یادداشت برداری و… به خوبی استفاده کنید. به یاد داشته باشید هر چیزی که شما را در موقعیتی مثبت و سازنده قرار ‌دهد، باعث کاهش استرس شما می‌شود.

آفتاب بگیرید

Get Some Sunshine

آیا می‌دانستید قرار گرفتن در معرض آفتاب صبحگاهی با افزایش بهره وری، خلق و خو، سلامت روان و تمرکز مرتبط است؟ درست است! این کار به سادگی نوشیدن قهوه در هنگام طلوع آفتاب یا پیاده‌روی صبحگاهی در یک پارک سرسبز است. آفتاب صبحگاهی به تنظیم ریتم شبانه روزی بدن، خلق و خو و خواب کمک می‌کند و هورمون شادی یعنی سروتونین را افزایش می‌دهد و در بالا بردن سطوح ویتامین D سودمند است.

تحرک داشته باشید

Get Moving

یکی از مهم‌ترین فواید زودتر بیدار شدن، این است که می‌توانید برای یک تمرین سریع 20 دقیقه ای وقت بگذارید و از این طریق در راه رسیدن به یک روز شاد، موفق باشید. ورزش کردن در صبح یک موفقیت بزرگ است، حتی یک پیاده روی صبحگاهی کوتاه نیز فواید زیادی برای بدن به همراه دارد زیرا با این کار از سلامت جسمی و روانی خود حمایت می‌کنید. با استفاده از برنامه  انرجیم می‌توانید به راحتی در خانه، تمرینات صبحگاهی خود را انجام دهید.

قهوه بنوشید

Supercharge Your Coffee

شما دوستداران قهوه، حتما خوشحال می‌شوید که ‌بینید این‌بار نمی‌خواهیم در مورد ترک قهوه صحبت کنیم! درعوض، اطلاعاتی از قهوه را برای شما به اشتراک می‌گذاریم تا بتوانید با نوشیدن هر جرعه آن، از فواید شگفت‌انگیز  قهوه لذت ببرید! قهوه در واقع سرشار از آنتی اکسیدان است بنابراین در رابطه با مصرف آن فقط باید تعداد فنجان هایی را که در یک روز می‌نوشید محدود کرده و از نوشیدن قهوه در اواخر بعد از ظهر یا عصر خودداری کنید و به موادی که به عنوان چاشنی به آن اضافه می‌کنید توجه داشته باشید. معمولاً به قهوه خامه های فرآوری شده یا شکر افزوده می‌شود که به دلیل کالری بالا باید سعی کنید آنها را کنار بگذارید و به جای آنها به فنجان قهوه خود، موادی مانند گانودرما، دارچین، پودر کلاژن یا روغن نارگیل اضافه کنید، این ابر مواد غذایی غنی از مواد دارای خاصیت تسکین استرس، تقویت مغز و بهبود عملکرد هستند و حتی ممکن است به کاهش اضطراب و استرس ناشی از مصرف قهوه کمک ‌کنند.

یک پادکست یا کتاب صوتی گوش دهید

 Listen to a Podcast

این روش شاید همان چیزی باشد که برای رهایی از وضعیت صبحگاهی به هم ریخته خود به آن نیاز دارید. گوش دادن به یک پادکست انگیزشی یا کتاب صوتی تفکر برانگیز در حین یوگا، نوشیدن فنجان قهوه صبحگاهی یا حتی در هنگام رانندگی از منزل به محل کار، راهی عالی برای شروع یک روز موفقیت آمیز است. این تکنیک یکی از آسان ترین تکنیک‌ها در بین لیست این مقاله است، که به راحتی در برنامه صبحگاهی شما جای می‌گیرد زیرا می توانید در حین انجام کارهای دیگر، آن را گوش دهید.

اهداف و کارهای روز خود را در یک چک لیست یادداشت نمایید

Daily Goals and Intentions

اگر این فرصت را دارید که بنشینید و از خوردن یک صبحانه سالم لذت ببرید، پنج دقیقه بیشتر در حین غذا خوردن (یا نوشیدن یک اسموتی) وقت بگذارید تا اهداف و فهرست کارهای روزانه خود را  یادداشت کنید. جدای از سازمان دهی و مدیریت به کارهایتان، این تکنیک ساده راهی عالی برای آوردن کمی انرژی مثبت در صبح شماست و در حالی که فقط چند دقیقه طول می‌کشد، مزایای آن خیلی زیاد است.

می‌توانید این چک لیست را در حاشیه یک مجله بنویسید یا به سادگی همه آن را روی یک کاغذ خالی یادداشت کنید. برای نوشتن لیست کارهای خود باید اهداف و وظایف خود را به ترتیب اهمیت فهرست کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا آنچه را که ابتدا باید انجام دهید را اولویت بندی کنید. در نهایت، یک عبارت مثبت برای خود بنویسید یا نعمتی که برای آن سپاسگزار هستید. ساده به نظر می رسد، اما این مراحل در تغییر طرز فکر شما و تنظیم برنامه آن روز شما، ابزار قدرتمندی هستند.

تنفس عمیق را فراموش نکنید

Deep Breathing

اگر روز خود را کمی آشفته شروع کرده اید، این تکنیک، روش ایده آلی است که می‌توانید در برنامه صبحگاهی خود پیاده کنید. شاید چند ثانیه توقف و چند تنفس عمیق، تمام چیزی باشد که برای آرام کردن ذهن و بدن خود به آن نیاز دارید تا به شما کمک کند در ساعات پر استرس روز متمرکز باقی بمانید. اگر صبح‌ها وقت کافی ندارید، بهانه‌ای وجود ندارد، می‌توانید هنگام دوش گرفتن، صبحانه درست کردن یا رانندگی برای رساندن بچه‌ها به مدرسه، تکنیک تنفس عمیق را اجرا کنید. به تیم انرجیم اعتماد کنید، تکنیک‌های تنفس عمیق مختلفی در اپلیکشن  انرجیم وجود دارد که می‌توانید به صورت آنلاین آنها را یاد بگیرید و از صبح خود لذت ببرید.

یک اسموتی خوشمزه میل کنید.

Antioxidant-Rich Smoothie

در حالی که آماده کردن یک صبحانه خوشمزه برای صبح‌های پرمشغله ایده‌آل است، زمانی که فرصت کافی برای این کار ندارید، اسموتی‌ها راه حل ساده‌ای برای تغذیه بدن شما با مواد مغذی هستند. کافیست مقداری میوه مانند موز را داخل مخلوط کن بریزید، چند قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید و مقداری توت با شیر خامه ای با آن مخلوط کنید. خیلی ساده است، شما می‌توانید این کار را در کمتر از 5 دقیقه انجام دهید، حتی می‌توانید بسته های اسموتی را از شب قبل تهیه کنید.

سعی کنید در ترکیب اسموتی خود، شیر بادام یا نارگیل، یک موز ، مقداری توت، عسل ، یک پیمانه پودر پروتئین کلاژن و مقداری دانه‌های مغذی و روغنی مانند دانه چیا، کتان یا شاهدانه (یا هر سه آن‌ها را ترکیب کنید اگر به دنبال یک سوپر غذا هستید) استفاده کنید و از این معجون جادویی به عنوان یک صبحانه خوشمزه و مغذی لذت ببرید.

مطلب پیشنهادی:هر آنچه که لازم دارید تا روزتان را خوب شروع کنید ‏

صبح خود را مدیریت کنید قبل اینکه روزتان شما را کنترل کند!

آیا از اینکه اجازه دهید صبح‌هایتان شما را اداره کنند، خسته شده‌اید و می‌خواهید کنترل نحوه شروع روزتان را در دست بگیرید؟ شما فقط چند کلیک با اپلیکیشن انرجیم فاصله دارید تا روزهایتان زیباتر شوند. فنجان قهوه خود را بردارید و شروع به اجرای یک، دو یا حتی سه مورد از تمرینات یوگا، پیلاتس، فیتنس و… در انرجیم کنید. پس از مدت کوتاهی، تبدیل به رئیسی می‌شوید که صبح‌هایتان را به طور دلخواه اداره می‌کنید و هر روز موفق تر از قبل می‌شوید.