همه ما می‌دانیم که تقریباً هر کاری برای بهبود سبک زندگی خود انجام می‌دهیم، یکی از مهم‌ترین هدف‌های ما، داشتن پوستی درخشان و سالم است. نکته ای که در مورد سلامت پوست وجود دارد این است که علاوه بر استفاده از گران‌ترین کرم‌های مراقبت از پوست، روش‌های آسان‌تر و بهتری هم وجود دارد.

بسیاری از این روش‌ها در واقع به غذاهایی که می‌خورید مربوط می‌شوند؛ زیرا آنچه که شما می‌خورید، می‌تواند روی سلامت و ظاهر پوست شما تاثیر بگذارد. تغذیه می‌تواند پوست را تقویت کند یا آن را خشک، تحریک شده و ملتهب کند. به علاوه، استرس و خواب نیز در ظاهر پوست ما نقش دارند. اگر می‌خواهید در مورد برخی از رازهای مراقبت از پوست مطلع شوید، ادامه این مقاله را بخوانید.

5 ترفند سبک زندگی برای مراقبت بهینه از پوست

 

شماره 1: با خوردن این خوراکی‌های تقویت کننده پوست، به رژیم غذایی خود طراوت ببخشید

همانطور که اشاره کردیم، رژیم غذایی نقش مهمی در مراقبت و سلامت پوست دارد و خبر خوب این است که شما مسئول تغذیه بدن خود هستید. حتما این جمله را شنیده‌اید: شما همان چیزی هستید که می‌خورید و به تبع آنچه شما می‌خورید در واقع روی پوست شما ظاهر می‌شود. در این قسمت مقاله به سه ​​ماده غذایی تقویت کننده پوست اشاره شده که باید در اسرع وقت به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

  • سبزیجات دارای برگ تیره

همه ما می‌دانیم که سبزیجات چقدر برای سلامت کلی بدن مهم هستند و به ویژه می‌توانند برای سلامت پوست مفید باشند. سبزی‌های دارای برگ‌های تیره علاوه بر اینکه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند، دارای خاصیت قلیایی نیز می باشند که پوست را درخشان نگه می‌دارد. بنابراین یک مشت سبزی به اسموتی مورد علاقه خود اضافه کنید و تا جایی که ممکن است از یک سالاد دارای کلم پیچ، همراه با شام یا ناهار خود لذت ببرید. آیا می خواهید سالاد تقویت کننده پوست خود را مقوی‌تر کنید؟ مقداری شاهدانه روی آن بپاشید و روغن زیتون تصفیه نشده و طبیعی به آن اضافه کنید.

  • مواد غذایی آب‌رسان به پوست

مواد غذایی آب‌رسان مانند خیار، طالبی و هندوانه همگی می‌توانند به آب‌رسانی پوست و جلوگیری از خشکی آن کمک کنند. بنابراین سعی کنید مقداری خیار خرد شده با تارت هوموس یا مقداری میوه تازه برش خورده با یک مشت آجیل، به عنوان میان وعده میل نمایید و لذت ببرید.

  • چربی‌های سالم

از اضافه کردن چربی به رژیم غذایی خود نترسید! چربی‌ها نقش اساسی در سلامت کلی ایفا می‌کنند و پوست ما نیز برای داشتن ظاهری جوان به چربی‌های سالم متکی است. تصور می‌شود که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در موادی مانند ماهی های آزاد مثل ساردین یا سالمون و دانه‌های روغنی مثل چیا و کتان، به سلامت پوست و بهبود ظاهر پوست کمک می‌کنند.

اگر احساس می‌کنید پوست شما در ماه های زمستان فوق العاده خشک می‌شود، مصرف چربی‌های سالم می‌تواند در بهبود این مشکل بسیار مفید باشد. بنابراین باید سعی کنید موادی غذایی مانند ماهی های آزاد، آووکادو، روغن نارگیل، چیا، کتان و دانه های کنف را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. هر کاری که تا الان انجام می‌دادید را رها کنید، به آشپزخانه بروید و این غذاهای تقویت‌کننده پوست را تهیه کنید. مصرف این مواد غذایی نه تنها برای سلامت پوست شما مفید هستند، بلکه بر روی سلامت کلی شما نیز تاثیر مثبتی دارند.

شماره 2: زیبایی خود را با خواب به‌دست آورید

خواب کافی می‌تواند مراقبت‌های عمومی پوست ما را از طریق کاهش حلقه‌های تیره زیر چشم، که همه ما در یک مقطع زمانی آنها را تجربه کرده ایم، تکمیل کند. از اینکه خواب شبانه با کیفیت و رژیم غذایی سالم چه کمکی به بهبود این حلقه‌های سیاه در مدت زمان کوتاهی می‌کند، شگفت زده خواهید شد.

شماره 3: وقتی صحبت از محصولات مراقبت از پوست می شود، حساسیت به خرج بدهید

همه محصولات مراقبت از پوست یکسان نیستند و برخی از آنها می‌توانند کاملاً تحریک کننده و حساسیت زا باشند و به پوست ما آسیب بزنند. بنابراین وقتی می‌خواهید چیزی را انتخاب کنید، در مورد آن حساس باشید که چه چیزی را روی پوست خود می گذارید.

یک منبع عالی برای بررسی ایمنی محصولات مراقبت از پوست EWG.org است. می‌توانید همیشه وارد این سایت شوید و ایمنی محصولاتی که استفاده می‌کنید را بررسی نمایید. در اینجا برخی از موارد رایجی که در مورد محصولات مراقبت از پوست باید از آنها اجتناب کنید، آورده شده است:

  • پارابن
  • آلومینیوم
  • سرب
  • تریکلوزان
  • فرمالدئید

شماره 4: سلامت روده خود را تقویت کنید

سلامت روده چه ربطی به ظاهر پوست ما دارد؟ پاسخ کوتاه این است که سلامت روده به معنای واقعی کلمه با هر جنبه دیگری از سلامت ما از جمله سلامت و ظاهر پوست، مرتبط است. به طور مثال، کسانی که از اگزما رنج می‌برند، معمولاً وقتی چیزی را مصرف می‌کنند که به آن حساس هستند، بیماری آنها شعله ور می‌شود.

بنابراین باکتری‌های روده نیز می‌توانند در سلامت پوست نقش داشته باشند؛ زیرا هرگونه عدم تعادل در باکتری‌های روده کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای کمک به سلامت روده، سعی کنید قندهای مصنوعی، غذاهای فرآوری شده، رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی و سایر غذاهای التهاب‌آور حاوی موادی مانند گلوتن و لاکتوز را حذف کنید. در عوض، مواد غذایی تقویت‌کننده روده مانند موارد زیر را تا می‌توانید مصرف نمایید:

  • آب قلم و آبگوشت
  • کلم ترش
  • کامبوجا
  • ماست محلی
  • تمپه
  • توفو

شماره 5: با استرس مبارزه کنید

استرس یک قاتل خاموش است و می‌تواند ما را خسته و فرسوده نشان دهد. همچنین می‌تواند باعث پیری زودرس پوست (چین و چروک و خطوط ریز صورت) نیز بشود. برای کمک به کاهش استرس، سعی کنید روزانه از روش‌های آرام سازی و کاهش استرس استفاده نمایید. این کار می‌تواند به صورت پیاده روی، یک تمرین ورزشی سبک 20 دقیقه ای با اپلیکیشن انرجیم یا یک مدیتیشن 10 دقیقه ای باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تمرین‌های ورزشی انرجیم که آن را می‌توانید علاوه بر ورزش‌های یوگا، مدیتیشن و پیلاتس در سایر تمرین‌ها هم پیدا کنید، آرامشی است که مربیان به شما انتقال می‌هند. بنابراین باید همیشه استرس را جدی بگیرید و مراحل مورد نیاز برای کنترل سطح استرس خود را اجرا کنید و اجازه ندهید استرس شما را پیر کند. 

خلاصه بحث: نکات کلیدی درخشندگی پوست

در هر سنی که هستید، اگر هدفتان داشتن پوستی درخشان و جوان است، با گنجاندن غذاهای تقویت کننده پوست در رژیم غذایی خود، حمایت از سلامت روده و کاهش استرس، می‌توانید سلامت پوست خود را تضمین نمایید. همچنین در کنار موارد گفته شده، زودتر به رختخواب بروید و مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. هرچه بهتر از خود مراقبت کنید، پوست شما بهتر به نظر می رسد؛ زیرا پوست شما انعکاسی از آنچه در درون بدن شما می‌گذرد است. بنابراین با انجام این اقدامات، علاوه بر حمایت از سلامت پوست، از سلامت عمومی بدنتان نیز حمایت می‌کنید. ادامه دهید، پاداش شما به‌دست آوردن پوستی درخشان و جوان است.