مهلت های سر رسیده ، لیست های بی پایان برای انجام کارها و آشفتگی های عاطفی همگی می تواند منجر به یک چیز شود آنهم استرس است. در حالی که استرس می تواند یک احساس طبیعی و سالم باشد ، اما استرس بیش از حد ممکن است به بدن به شکل های مختلفی آسیب برساند. اغلب اوقات استرس مزمن و سوخت و ساز  ارتباط مستقیمی دارند. بسته به شخص ، استرس می تواند منجر به افزایش ناخواسته وزن یا کاهش وزن شود ، و طبق تحقیق منتشر شده درباره سوخت وساز سلولی ، استرس مزمن (احساس استرس برای مدت طولانی) می تواند منجر به ایجاد سلول های چربی جدید شود.

در حالی که نمی توانیم به طور کامل از استرس جلوگیری کنیم ، اما می توانیم با استفاده از تکنیک های مدیریت استرس سطح استرس خود را کنترل کنیم! دریابید که چگونه استرس بر عملکرد سوخت و ساز  تأثیر می گذارد و بهترین راه ها برای کاهش استرس برای حرکت در مسیر کاهش وزن را یاد بگیریم.

استرس چگونه بر سوخت و ساز  تأثیر می گذارد

 کورتیزول و سوخت و ساز

اگر از خود می پرسید که چگونه استرس بر سوخت و ساز  تأثیر می گذارد ،باید به سطح هورمون ها ( به ویژه کورتیزول ) توجه کنیم. استرس مزمن می تواند عملکرد هورمون استرس کورتیزول ما را مختل کند ، که این امر می تواند به بدن آسیب برساند و به طور قابل توجهی بر مدیریت وزن تأثیر بگذارد.

افزایش سطح کورتیزول می تواند باعث افزایش اشتها ، افزایش وزن و ذخیره چربی شود و خواب را مختل کند و منجر به کاهش میزان سوخت و ساز  شود. مدیریت سطح کورتیزول از طریق تکنیک های کنترل استرس کلید تنظیم عملکرد سوخت و ساز  و ​​حفظ وزن سالم بدن است.

استرس و انسولین

رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی تنها عوامل موثر بر انسولین نیستند ، استرس بالا نیز می تواند بر آن تاثیز بگذارد. تحقیقات نشان می دهد استرس مزمن با مقاومت انسولین در ارتباط است ، که خطر ابتلا به برخی از مشکلات مزمن برای سلامتی بدن را افزایش می دهد.

وقتی بدن ما به طور مداوم درگیر تنش است ، سطح قند خون بالا می رود و سوخت فوری بدن را به مقابله با این تنش ها تأمین می کند. اگر سطح استرس بالا بماند ، این حالت مقاومت انسولین نیز حفظ می شود.

وقتی نوبت به استرس و سوخت و ساز  می رسد ، کاهش استرس کلید متعادل سازی قند خون و کنترل سطح انسولین است.

پرخوری غذا و استرس

بله ، غذا خوردن استرس که همه ما آن را تجربه کرده ایم. وقتی احساس استرس می کنید ، ممکن است با خوردن یک کیسه چیپس یا شکلات احساس آرامش کنید ، اما وقتی صحبت از اهداف سلامتی و تناسب اندام شما می شود ، این پرخوری می تواند یک انحراف در این مسیر باشد.

اگر نگاهی به پرخوری مواد غذایی در هنگام استرس بالا بیندازید ، خواهید دید که چگونه استرس بر سوخت و ساز  تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان می دهد که افزایش استرس باعث تغییر در الگوی غذایی می شود و اشتیاق ما به غذاهای بسیار خوش طعم (غذاهای سرشار از نمک ، قند و چربی) را افزایش می دهد. نه تنها این غذاها مملو از کالری هستند بلکه می توانند به شدت اعتیاد آور باشند. مصرف حجم بالای غذاهای پرکالری می تواند منجر به افزایش وزن ، سپس سوخت و ساز  بدن شما را کند کرده و منجر به رفتارهای ناسالم شود.

همانطور که مشاهده می کنید ، این امر به راحتی می تواند به یک چرخه معیوب و خطرناک از لجاظ کاهش وزن و سلامتی تبدیل شود.

چگونه استرس را کاهش دهیم و از اهداف کاهش وزن حمایت کنیم

اکنون که متوجه شدید چگونه استرس بر سوخت و ساز  تأثیر می گذارد ، در اینجا چند نکته در مورد چگونگی کاهش استرس برای حمایت از رسیدن به کاهش وزن شما آورده شده است!

خود را محدود نکنید

محدودیت یک راه حل طولانی مدت مناسب نیست. در ضمن ، این کار اغلب منجر به عادات غذایی ناسالم مانند افراط می شود. هنگامی که  استرس رخ می دهد ، به جای محدود کردن تغذیه ، گزینه های ناسالم را با انتخاب های سالم تر عوض کنید. به جای چیپس ، غذاهای راحت و سالم مانند نخود سوخاری را انتخاب کنید و یا به دنبال قندهای سالم مانند یک مشت بادام با یک تکه شکلات تلخ بدون قند  باشید.

هر هفته در برنامه ریزی خود ورزش را بگنجانید

 با اولویت دادن به تمرین هفتگی خود از کاهش استرس و کنترل سوخت و ساز بدن حمایت کنید! ورزش می تواند ضمن کاهش سرعت استرس به رسیدن به اهداف کاهش وزن کمک کند. به ما بپیوندید و با تمرینات نامحدودی که می توانید در هر مکان و هر زمان انجام دهید دست یابید.

با مدیتیشن شروع کنید

 تفکرات درونی خود را پیدا کنید. تحقیقات نشان می دهد که مدیتیشن می تواند کورتیزول را کاهش دهد و به شما در کاهش استرس کمک کند و در نتیجه به کاهش وزن نیز کمک کند.

هیدراته بمانید

 هیدراته (مصرف کافی آب) ماندن می تواند به مزاج کمک کند ، پرخوری را کند و حتی سوخت و ساز بدن را تقویت کند. قبل از اینکه برای کسب آرامش به سراغ میان وعده ها بروید ، سعی کنید کمی آب بنوشید!

یک تکنیک ضد استرس را به برنامه صبحگاهی خود اضافه کنید

 با یک تمرین اینتروال استرس خود را برطرف کنید ، از قدم زدن در طبیعت لذت ببرید یا مدتی را صرف خاطره نویسی کنید. گنجاندن اینچنین کارهایی برای تقویت خلق و خو در برنامه صبحگاهی می تواند به شما کمک کند تا روز خود را به سمت موفقیت تنظیم کنید.

استرس را کاهش دهید و سوخت و ساز بدن خود را حفظ کنید

همه ما گهگاهی استرس را تجربه می کنیم ، اما نیازی نیست که استرس تبدیل به مانعی بین شما و اهداف تناسب اندام شما شود! درک اینکه چگونه استرس بر سوخت و ساز  تأثیر می گذارد می تواند به شما کمک کند تا بتوانید برای حمایت از رسیدن به کاهش وزن سالم انتخاب کنید. یکی از مهم ترین ورزش هایی که می‌تواند در عملکرد سوخت و ساز شما تاثیر داشته باشد تمرینات تاباتا است. برای داشتن برنامه حرفه ای می‌توانید به صفحه دوره و پکیج ورزش در خانه انرجیم مراجعه کنید.