ارتباط بین ورزش و سلامت روان را نمی‌توان انکار کرد. مجله تایم نتایج یک مطالعه استرالیایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد تنها یک ساعت ورزش در هفته ممکن است به پیشگیری از افسردگی کمک کند. تصور کنید پنج ساعت در هفته چه کاری می‌تواند انجام دهد! اگر هر روز ورزش کنید، این ورزش منظم، تاثیر مستقیمی روی مغز شما خواهد داشت. ورزش منظمT حجم نواحی خاصی از مغز، به ویژه هیپوکامپ (مسئول تنظیم هیجان و احساسات)، را افزایش می‌دهد. پس همراه ما باشید تا با هم در این مقاله، هشت تمرین را مورد بحث قرار دهیم که به شما کمک می‌کنند تا مقداری از استرس های روزمره زندگی خود را کاهش دهید.

9 ورزش برای مبارزه با استرس

شماره 1: پیاده‌روی

Walking

بیایید با کاری شروع کنیم که اکثر ما قادر به انجام آن هستیم، یعنی پیاده‌روی. چون پیاده‌روی یک تمرین ساده، رایگان و بدون زحمت است. می‌توانید صبح قبل از شروع کار، پیاده روی کنید، بعد ناهار قدم بزنید و حتی عصر که به خانه رسیدید پیاده‌روی کنید. بهتر است از یک دوست نیز دعوت کنید تا با شما قدم بزند یا هدست خود را بیاورید و در حین قدم زدن، با یکی از عزیزانتان تماس بگیرید. این به شما امکان می‌دهد آندورفین را بدون اینکه سخت تمرین کنید، آزاد کنید.

اگر هدف شما تمرکز و رهایی از مشغولیات زندگی روزمره است، باید تمام عوامل حواس پرتی را کنار بگذارید و در زمان حال قدم بردارید. برای این کار، حین قدم‌زدن، به دنیای اطراف خود توجه کنید و به مناظر و صداهای طبیعت گوش دهید. پیاده روی همچنین می‌تواند یک تجربه مدیتیشن نیز باشد؛ یعنی در حالی که راه می‌روید و در هوای تازه غوطه ور شده و نفس می‌کشید، می‌توانید مانترای خود را انجام دهید تا زمانی که به خانه برمی‌گردید، احساس شادابی داشته باشید.

شماره 2: شنا

swimming

شنا یکی دیگر از داروهای تسکین دهنده استرس است. اول اینکه مانند وقتی که در حال دویدن هستیم، فشاری روی مفاصل ما وارد نمی‌شود. دوم اثرات تسکین دهنده ورزش با آب ترکیب می‌شود. اگر تا به حال بعد از یک روز پرمشغله از شنا در آبگرم لذت برده باشید، حتما متوجه شده ‌اید که آب موسیقی عناصر را در خود جای داده است. همه عاشق صدای اقیانوس یا جوش و خروش یک رودخانه هستند. به همین دلیل است که شنا نه تنها یک ورزش سالم برای قلب است، بلکه یک ورزش کاهنده استرس نیز محسوب می‌شود.

شماره 3: یوگا

Yoga

بیایید به ذهن و افکار  خود برگردیم و یوگا را در نظر بگیریم. یوگا آرامش و ذهن‌آگاهی زیادی را در خود گنجانده است. این امر به تنهایی آن را به یک کاهش دهنده استرس عالی تبدیل می‌کند. با یوگا، هم‌زمان در حالی که ذهنتان آرام می‌شود، عضلاتتان هم تحت کشش قرار می‌گیرند و با این کار، اندورفین آزاد می‌شود که درد و استرس را کاهش می‌دهد و ذهن را دوباره متمرکز می‌کند. یوگا قرن هاست که وجود داشته است؛ زیرا یکی از معدود تمریناتی است که از ذهن، بدن و روح همزمان حمایت می‌کند.

شماره 4: تای چی

Tai Chi

تای چی، هم دوست یوگا و هم دوست هنرهای رزمی است. در تای چی، شما حرکات بدنی روان و تکنیک‌های تنفس آرام را تمرین می‌کنید. این حرکات ریشه در هنرهای رزمی دارند اما هدف آن آرام کردن ذهن و حالت دادن به بدن است. مانند سایر اشکال ورزش، تای چی نیز، نه تنها شفافیت ذهنی را برای شما به ارمغان می‌آورد، بلکه فواید فیزیکی متعددی از جمله تقویت سیستم ایمنی و کاهش فشار خون (در صورت تمرین منظم) را نیز به همراه دارد.

شماره 5 کیک بوکسینگ

Kickboxing

اگر به دنبال تمرینی هستید که خشونت بیشتری داشته باشد، کیک بوکسینگ را در نظر بگیرید. این ورزش شامل حرکات مشت و لگد کنترل شده است. تمرینات این رشته ورزشی، کاملاً سختگیرانه هستند و فواید قلبی عروقی را همراه با فواید کاهش استرس ارائه می‌دهند. در نتیجه تعادل، انعطاف پذیری و هماهنگی بهتری نیز به دست خواهید آورد. بعد از یک روز واقعاً پر استرس، مشت زدن و لگد زدن (در یک محیط کنترل شده) یک روش تسکین دهنده عالی به‌شمار می‌رود.

شماره 6: دوچرخه سواری

Cycling

آیا تا به حال یک کلاس اسپینینگ (دوچرخه سواری ثابت) را امتحان کرده اید؟ افزایش ضربان قلب در این ورزش تمام بدن را خون‌رسانی می‌کند. بیشتر مردم در طی یک جلسه، بیش از ششصد تا هفتصد کالری می‌سوزانند. طرفداران این کلاس باید در پایان جلسه، عرقشان را از تمام بدن خود با حوله پاک کنند. با توجه به شدت این تمرین، آندروفین ترشح می‌شود. در طول تمرین، ممکن است تعجب کنید که چرا اصلا وارد این کلاس شده اید؟ اما زمانی که وارد مرحله خنک شدن می‌شوید، سریعا برای جلسه بعدی ثبت نام خواهید کرد!

شماره 7 پیلاتس

Pilates

پیلاتس پسر عموی یوگا است که بر تنفس و کشش تمرکز دارد. یکی از اهداف اصلی پیلاتس تقویت عضلات مرکزی است؛ به همین دلیل برای بانوانی که می‌خواهند در خانه تمرینات لاغری انجام دهند، بسیار مناسب است. در پیلاتس، اجرای حرکات به دقت و کنترل زیادی نیاز دارند. با توجه به ماهیت این حرکات، شما با بدنی زیباتر بیرون خواهید آمد. خالق پیلاتس، جوزف پیلاتس، معتقد بود که در این ورزش سلامت جسمی و روانی دست به دست هم می‌دهند. به این ترتیب، پس از یک جلسه پیلاتس در حالی که احساس شادابی و سلامتی خواهید داشت، تشک یوگا را ترک خواهید کرد.

مطلب پیشنهادی: پیلاتس چیست و چه فوایدی دارد؟

شماره 8 باراسل

Barre

باراسل یک فعالیت شگفت انگیز و کاهش دهنده استرس است که ریشه در رقص دارد. این ورزش، عناصری از باله، یوگا و پیلاتس را ترکیب می‌کند. تمرکز روی حرکات دارای ضربه کم و شدت بالا است. مانند پیلاتس، کلاس های باراسل به شما کمک می‌کنند تا بدن خود را با تمرین منظم فیت کنید.

به علاوه، کلاس‌های باراسل برای همه مفید واقع می‌شود زیرا به پیش زمینه ورزشی خاصی نیاز ندارید. همچنین، تقریباً تمام ماهیچه‌های بدن شما را درگیر می‌کند. باراسل یک تسکین دهنده استرس لحظه‌ای و یک نشاط‌آور در دراز مدت است. وقتی در آینه نگاه می‌کنید و می‌بینید که شکمتان کاملا صاف شده است، احساس غرور فوق العاده ای خواهید داشت.

شماره 9 چی کانگ

چی کانگ یک هنر رزمی باستانی چینی است که به آرامی و با حرکات موزون انجام می‌شود. این ورزش فواید بسیاری برای سلامتی جسم و روح دارد و به عنوان یکی از موثرترین روش‌ها برای کاهش استرس شناخته می‌شود.

برخی از فواید چی کانگ در کاهش استرس عبارتند از کاهش سطح هورمون‌های استرس، افزایش ترشح هورمون‌های شادی‌بخش، تنظیم تنفس، تمرکز حواس و ایجاد تعادل در بدن.

چی کانگ یک ورزش ساده و قابل دسترس است که برای افراد در هر سنی و با هر سطحی از آمادگی جسمانی مناسب است.

چرا ورزش برای کاهش استرس مفید است؟

امروزه استرس به عنوان یکی از معضلات اصلی زندگی بشر شناخته می‌شود. مشغله‌های زیاد، مشکلات مالی، روابط ناسالم و عوامل دیگر می‌توانند به طور قابل توجهی سطح استرس افراد را افزایش دهند.

در این میان، ورزش به عنوان یک راه‌حل ساده و در عین حال قدرتمند، می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. اما مکانیسم اثر ورزش بر کاهش استرس چیست؟

در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای ورزش برای کاهش استرس اشاره می‌کنیم:

  • ترشح هورمون‌های شادی‌بخش: هنگام ورزش، بدن هورمون‌هایی مانند اندورفین و سروتونین ترشح می‌کند که به کاهش استرس و ایجاد حس آرامش و شادابی کمک می‌کنند.
  • کاهش سطح هورمون‌های استرس: فعالیت بدنی منظم به کاهش سطح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول در بدن کمک می‌کند.
  • انحراف ذهن از افکار منفی: تمرکز بر روی حرکات ورزشی و تلاش برای انجام درست آنها، به انحراف ذهن از افکار منفی و استرس‌زا کمک می‌کند.
  • بهبود کیفیت خواب: ورزش منظم می‌تواند به تنظیم الگوی خواب و بهبود کیفیت خواب کمک کند. خواب کافی نیز به نوبه خود در کاهش استرس موثر است.
  • افزایش اعتماد به نفس: دستیابی به اهداف ورزشی و مشاهده پیشرفت در آنها، به افزایش اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی فرد کمک می‌کند که این امر می‌تواند در کاهش استرس موثر باشد.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: ورزش منظم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

هر روز ورزش کنید: هر جا، هر زمان

چیزی به سادگی 30 دقیقه پیاده روی، به شما قدرت شفابخشی فوق العاده ای را ارائه نمی دهد. وقتی به دنبال جایی برای کلاس‌های منظم یوگا و کلاس‌های باراسل هستید تا همه چیز بیاموزید، بیایید و به تیم قدرتمند انرجیم بپیوندید. با دانلود رایگان و نصب اپلیکیشن انرجیم، شما به جامعه‌ای ملحق خواهید شد که از برنامه‌های شخصی‌سازی شده مربیان مشهور در هر کجا و در هر زمان، لذت می‌برد. همچنین پس از ثبت‌نام در این اپلیکیشن، به صورت آنلاین، به فیلم و ویدیوهای آموزشی این مجموعه، از یوگا گرفته تا پیلاتس تا کلاس‌های باراسل و موارد دیگر دسترسی خواهید داشت.

نتیجه‌گیری:

نمی توان انکار کرد که ورزش برای سلامت عمومی بدن ضروری است و می‌تواند به بهبود سلامت روحی و جسمی کمک کند. اگر آماده هستید که سالم، لاغر، خوش اندام و شاد باشید، همین امروز با دانلود برنامه انرجیم شروع کنید وکنترل زندگی خود را به دست آورید.