اگر در مورد نحوه مدیتیشن مطالعه کرده باشید، احتمالاً با دستورالعمل‌هایی برای بی‌حرکت نشستن، بستن چشم‌ها و شاید هم روشن کردن یک یا دو شمع و قرار گرفتن در فضایی آرام مواجه شده‌اید. آشنا به نظر می رسد درست است؟ اما چه کسی می‌گوید همه انواع مدیتیشن‌ها باید با چشمان بسته و در سکوت کامل باشند؟ در واقع، شما می‌توانید در حین پیاده روی روزانه خود یک مدیتیشن شگفت انگیز داشته باشید که استرس را کاهش می‌دهد و سلامت عاطفی شما را بهبود می‌بخشد!

اگر در تلاش هستید که با مدیتیشن سنتی وارد مجادله شوید، یا می‌خواهید هر چند وقت یک‌بار یک چیز جدید امتحان کنید، این مقاله ممکن است برای شما مناسب باشد. آیا نمی‌دانید چگونه هنگام پیاده‌روی مدیتیشن کنید؟ پس با ما همراه باشید!

مزایای سلامت روان پیاده‌روی در فضای باز که به سختی می‌توان آنها نادیده گرفت

قبل از اینکه به نحوه مدیتیشن در حین راه رفتن بپردازیم، باید کمی در مورد مزایای پیاده‌روی صحبت کنیم. احتمالاً خودتان اثر آرام بخش دیوانه‌کننده یک پیاده‌روی خوب در طبیعت را تجربه کرده اید. به هر حال، رفتن به یک پیاده‌روی برای بسیاری از ما در مواقعی که احساس استرس یا ناراحتی می‌کنیم، یک راه نجات‌بخش است.

پیاده روی در فضای باز می‌تواند به طور مستقیم به کاهش سطح اضطراب و استرس ما کمک کند (به لطف ترشح هورمون های “شادی” یعنی سروتونین و دوپامین). در واقع، در عرض پنج دقیقه قدم زدن، این اثرات ضد اضطرابی شروع به نشان دادن خود می‌کنند. همچنین بیرون رفتن در فضای باز و دریافت نور طبیعی خورشید می‌تواند خواب ما را نیز با کمک تنظیم ریتم‌های شبانه روزی بدنمان، بهبود بخشد. که اگر تمام وقت خود را در داخل خانه بگذرانیم، این تنظیمات ممکن است به‌هم بخورند.

چگونه در پیاده روی روزانه خود مدیتیشن کنیم

در این مقاله ما داریم در مورد یک تیر با دونشان صحبت می‌کنیم! ما همیشه به دنبال راه‌هایی برای ترکیب عادت‌های سلامتی مفید مانند گوش دادن به پادکست در حین مسواک زدن هستیم. بنابراین اگر می‌خواهید همزمان پیاده‌روی، مدیتیشن انجام دهید، این مقاله انرجیم را تا انتها بخوانید. دلیل دیگری که برای لزوم تجربه مدیتیشن همراه با پیاده روی وجود دارد، این است که ممکن است شما در خانه خود فضایی کافی و ساکت برای انجام مدیتیشن نشسته نداشته باشید.

تکنیک 5 مرحله‌ای آموزش مدیتیشن در حین قدم زدن

walking meditation

شماره 1: ابتدا یک هدف تعیین کنید

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که ذهنتان با سرعت یک میلیون کیلومتر در دقیقه، به خصوص وقتی سعی می‌کنید آن را در حین مدیتیشن آرام کنید، کار می‌کند، قبل از بستن بند کفش‌های کتانی خود برای شروع پیاده‌روی، یک هدف برای خود تعیین کنید. این می‌تواند به سادگی یادآوری سلامتی خود، یافتن و نوشتن دلایلی برای قدردانی در آن روز یا چند دقیقه تنفس عمیق باشد.

شماره 2: مکانی را انتخاب کنید که به شما امکان دهد در یک خط مستقیم راه بروید

شهر یا روستا، تپه یا دشت، سنگفرش یا چمن و… جزئیات مکانی که در حال پیاده روی هستید واقعاً مهم نیست. اما بهتر است مسیر انتخابی شما به شما اجازه دهد حداقل 15 دقیقه یا بیشتر در یک خط مستقیم راه بروید. اگر هم در داخل یک خانه گیر کرده اید و فقط می‌توانید طول سالن خود را طی کنید، این هم اشکال ندارد و کاملاً کار می‌کند! اگر موقعیت مکانی به شما اجازه می‌دهد، می‌توانید مستقیم قدم بزنید یا در انتهای هر میدان، خیابان، یا کوچه بچرخید و گام‌های خود را دوباره طی کنید. هدف در اینجا متر کردن زمین نیست، بلکه توجه آگاهانه به آن است!

شماره 3: آگاهی از بدن، محیط اطراف و احساسات را تمرین کنید

به آخرین پیاده روی خود فکر کنید. آیا با تلفن صحبت می‌کردید، ایمیل‌های خود را چک می‌کردید، به کارهایی که باید انجام دهید فکر می‌کردید و اصلاً روی پیاده‌روی خود تمرکز نداشتید؟

در پیاده‌روی همراه مدیتیشن، باید روی هر قدمی که از پیاده‌رو برمی‌دارید و دوباره روی زمین می‌گذارید، تمرکز کنید. گام‌های خود را مشاهده کنید. به بازوها، پشت و وضعیت بدن خود توجه کنید. باد را حس کنید یا بوهای اطراف را استشمام کنید. می‌توانید انتخاب کنید که هر بار فقط بر روی یک عنصر تمرکز کنید و در هر خیابان یا تپه به سراغ عنصر دیگری بروید. هر طور که می‌توانید تمرکز خود را حفظ کنید.

شماره 4: از یک مسیر شناخته شده استفاده کنید

یک نکته مفید برای کسانی که در تلاش هستند بدانند چگونه همراه با قدم زدن می‌توان مراقبه داشت، استفاده از مسیرهای شناخته شده است. بسیاری از افراد، یک مدیتیشن هدایت‌شده را به‌عنوان راهی برای در مسیر ماندن، بسیار مفید می‌دانند؛ چرا که از ایجاد مشغولیات ذهنی برای چند دقیقه جلوگیری می‌کند.

شماره 5: قدر زیبایی اطراف خود را بدانید

فرقی نمی‌کند در خیابان‌های شهر قدم می‌زنید یا در راهروی خانه خود یا در زیباترین جنگل‌ها، همیشه چیزی برای قدردانی در اطراف شما وجود دارد. همزمان با تمرکز و توجه به احساسات خود، به دنبال نمونه های کوچک زیبایی باشید. ممکن است درختان بالای سر، باغی که از آن عبور می‌کنید، پرنده‌ای که صدای آن را می‌شنوید یا اگر در خانه خود هستید، دکوراسیون یا وسایل شخصیتان، هر کدام به طریقی بتوانند به شما آرامش ‌دهند.

مطلب پیشنهادی: مدیتیشن قبل از خواب

خلاصه بحث: به ما بگویید چگونه از مدیتیشن خود حین پیاده روی لذت می‌برید؟

پیاده روی سریع روزانه فواید زیادی دارد، اما تبدیل آن به پیاده روی همراه با مدیتیشن، همه چیز را به یک سطح بالاتر می‌برد. بنابراین همین الان بیرون بروید و مدیتیشن با پیاده روی را امتحان کنید. ممکن است این دقیقاً همان چیزی باشد که شما نیاز دارید تا به‌وسیله آن کمی تمرکز کنید، استرستان را کاهش دهید و خواب بهتری به‌دست آورید! اگر علاقمند به یادگیری مدیتیشن از مبتدی تا حرفه ای هستید می‌توانید با رفتن به صفحه خرید دوره ورزش در خانه دوره ورزشی مورد نظر خود را خریداری نمایید.