داشتن یک سبک زندگی سالم بسیار فراتر از کاهش وزن بوده و شامل مزایایی برای بسیاری از بخش‌های زندگی شما، از خلق و خو گرفته تا سطح انرژی و… می‌شود. اما اگر هدف شما صرفا کاهش وزن است، ما در تیم انرجیم این مقاله اختصاصی را برای شما آماده کرده ایم. این مقاله شامل پنج ترفند کاهش وزن بدون نیاز به گرفتن رژیم غذایی است که از یک سبک زندگی فوق العاده سالم تشکیل شده است.

غذای سالم می‌تواند کمک کند، اما “رژیم گرفتن” می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد

رژیم‌های غذایی، به طور کلی، شکست می‌خورند؛ یا بهتر است بگوییم، علاوه بر آنکه ممکن است شما را به اهدافتان نرسانند (و نتیجه معکوس داشته باشند)، عواقب روانی هم ایجاد کنند. همچنین به طور کلی رعایت کامل آنها بسیار سخت است. پس ما در عوض چه کاری باید انجام دهیم؟ کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید به غیر از گرفتن رژیم غذایی انجام دهید.

تکنیک‌های کاهش وزن بدون گرفتن رژیم

همانطور که گفتیم، رژیم‌های غذایی تنها گزینه برای کاهش وزن نیستند. اگر می‌خواهید با هدف لاغری و رسیدن به اندام ایده‌آل وزن خود را کاهش دهید، در این مقاله پنج نکته برای اینکه به بهترین نتایج برسید، آورده شده است.

شماره 1: بیشتر بخوابید

Get More Sleep

حقیقت این است که همه ما به ساعات بیشتری از یک خواب بهتر، با کیفیت‌تر و عمیق‌تر نیاز داریم. به ویژه ما ایرانی‌ها که کمبود خواب داریم و این مسئله می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی و افزایش وزن شود. از دست دادن خواب راحت به معنای از دست دادن توانایی در مدیریت استرس، ورزش و انتخاب غذاهای سالم است. وقتی خواب ناکافی داشته باشید، بدن شما سعی می‌کند آن را با یک منبع انرژی دیگر یعنی غذا جبران کند.

 آخرین باری که خواب بدی داشتید و روز بعد تنها چیزی که می‌خواستید انجام دهید خوردن شیرینی و کربوهیدرات‌های فرآوری شده بود را به خاطر دارید؟ بنابراین بدون خواب باکیفیت، نه تنها خلق و خوی بدتر و انرژی کمتری خواهید داشت، بلکه کاهش وزن شما نیز دشوارتر خواهید شد. به همین دلیل است که بهینه سازی خواب، یکی از بهترین روش‌های کاهش وزن، بدون گرفتن رژیم‌های غذایی سخت است. این یعنی همه چیز به سبک زندگی شما مربوط می‌شود و ربطی به رژیم‌های محدود کننده ندارد.

راه حل داشتن خواب باکیفیت:

همیشه در ساعت معینی بخوابید و بیدار شوید و به این روتین پایبند بمانید! نوشیدن قهوه و دریافت کافئین را بعد از ساعت 6 عصر حذف کنید و اول صبح که از خواب بیدار می‌شوید کمی نور خورشید دریافت کنید تا به تنظیم ریتم شبانه روزی شما کمک کند. خواب را در اولویت قرار دهید و خواهید دید که چگونه سایر بخش‌های زندگی شما بهبود می‌یابند.

شماره 2: استرس خود را کاهش دهید

Reduce Stress

خواب می‌تواند در زمینه کاهش استرس نیز کمک کننده باشد. بنابراین کاهش استرس یکی دیگر از اولویت‌های کاهش وزن محسوب می‌شود که شما را به سرعت در مسیر موفقیت قرار می‌دهد. همانطور که ممکن است حدس زده باشید، استرس می‌تواند منجر به افزایش وزن یا حفظ آن شود. زیرا استرس به دلیل افزایش ترشح کورتیزول (هورمون استرس) و همچنین کاهش نرخ متابولیسم بدن، می‌تواند منجر به احتباس چربی به‌ویژه در شکم شود.

اکنون که می‌دانید استرس چه کاری می‌تواند با بدن شما انجام دهد (البته این مورد که گفتیم نوک کوه یخ است، اما برای شروع بد نیست)، باید ببینید شما چه کاری می‌توانید در مقابل آن انجام دهید؟ خوشبختانه برخی از نکات موجود در این لیست به شما کمک می‌کند تا دست به کار شوید؛ با مدیتیشن، یادداشت روزانه، فعالیت‌های فیزیکی، دوری از تلفن، خواندن کتاب‌ با موضوع خودسازی و… می‌توانید خود را به آرامش برسانید.

شماره 3: آب بیشتری بنوشید

Drink More Water

آیا می‌دانستید تشنگی را می‌توان با گرسنگی اشتباه گرفت؟ اکثر مردم دچار کم آبی هستند (بررسی‌ها نشان می‌دهند که حدود 75 درصد از جمعیت). بنابراین، همه ما باید سعی کنیم کمی بیشتر H2O بنوشیم. نوشیدن آب نه تنها می‌تواند هوس خوردن غذا را کاهش دهد، بلکه هیدراتاسیون می‌تواند انرژی و سلامت کلی بدن را نیز به طرق مختلفی بهبود بخشد.

سعی کنید آب که ماده‌ای بدون کالری است را به جای نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه و آبمیوه در رژیم غذایی خود جایگزین کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود، آلارم‌ تلفن همراه خود را تنظیم کنید و هربار یک لیوان آب بنوشید تا مطمئن شوید که هیدراته می‌شوید. این یک روش بسیار ساده بدون نیاز به رژیم گرفتن است که برای سلامتی کلی بدن نیز ضروری محسوب می‌شود.

شماره 4: سلامت روده را جدی بگیرید

Optimize Gut Health

امروزه همه در مورد میکروبیوم روده‌ها، پروبیوتیک‌ها و سلامت روده صحبت می‌کنند. در واقع این یک موضوع بسیار پیچیده و مهم است. باکتری‌های روده شما حتی می‌توانند تعیین کنند که شما چه نوع غذایی میل ‌کنید. عجیب نیست؟

یعنی با تنظیم باکتری‌های روده خود، می‌توانید هوس‌های غذایی خود را مدیریت کنید (و به طور بالقوه خود را به سمت انتخاب‌های غذایی سالم تر هدایت کنید). باکتری‌های روده همچنین می‌توانند متابولیسم را تنظیم کنند، که به نوبه خود به شما در رسیدن به هدف کاهش وزنتان کمک می‌کند. یک گزینه عالی برای کمک به تنظیم فلور طبیعی روده این است که غذاهای غنی از پروبیوتیک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؛ غذاهایی مانند:

  • ماست محلی
  • کفیر
  • کلم ترش
  • کیمچی
  • تمپه
  • کومبوجا

شماره 5: تمریناتی که دوست دارید را انجام دهید

ما نمی‌توانیم بدون صحبت در مورد تناسب اندام، در مورد کاهش وزن حرف بزنیم و حقیقت این است که هر چه بیشتر از ورزش کردن لذت ببرید و کمتر احساس خستگی کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که به روال خود پایبند باشید و به اهداف تناسب اندام خود برسید. ورزش‌هایی مانند یوگا، پیلاتس، تی آر ایکس، بدنسازی و… در حالی که سطح انرژی و خلق و خوی شما را بهبود می‌دهند، از آسیب‌های فیزیکی نیز جلوگیری می‌کنند و زندگی شادتری را برای شما خلق می‌کنند.

انواع ورزش‌ها را با هم ترکیب کنید یا یک برنامه منظم شخصی تنظیم کنید که برای شما شادی به ارمغان بیاورد. آیا به پیلاتس علاقه دارید و می‌خواهید هر بار که ورزش می‌کنید خیس عرق شوید؟ انجامش دهید! آیا در برخی روزها به یوگا علاقه دارید، در برخی روزهای دیگر به رقصیدن؟ بر اساس علاقه خود می‌توانید هر کدام را که دوست داشتید انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی: تفاوت رژیم گیاه خواری و وگن

انتخاب‌های سالم تر، زندگی سالم تر

هر یک از این نکات به شما کمک می‌کند تا سالم ترین نسخه را برای خود انتخاب کنید. با پیروی از یک روتین تناسب اندام، قوی‌تر می‌شوید، احساس بهتری پیدا می‌کنید و انرژی لازم را برای انجام کارهایتان خواهید داشت. علاوه بر این، می‌توانید از سد کاهش وزن نیز عبور کنید و به اهداف خود برسید. موفق باشید!