منعطف بودن و انجام تمرینات کششی در طول زندگی از اهمیت فوق العاده‌ای برای سلامت کلی بدن برخوردار است. همچنین انعطاف‌پذیری بخش مهمی از هر ورزشی محسوب می‌شود. به علاوه اگر حرکات کششی را در برنامه تناسب اندام روزانه خود بگنجانید، از بروز بسیاری از آسیب‌های ورزشی در کیک بوکسینگ، بدنسازی و… جلوگیری کرده اید. در این مقاله ده دلیل وجود دارد که چرا باید انعطاف پذیر باشید.

10 دلیل شگفت انگیز برای اینکه روی افزایش انعطاف پذیری بدن خود کار کنید

work on your flexibility

شماره 1 : حفظ دامنه حرکتی

انجام تمرینات کششی منظم روزانه به حفظ دامنه حرکتی کمک می‌کند. اگر شما ورزشکار بوده و حرکات کششی را برای مدتی متوقف کرده باشید، حتما به این موضوع توجه کرده اید که چقدر سریع دامنه حرکتی مفاصل شما از بین می‌رود. حفظ دامنه حرکت فقط برای گلف یا مثلا اجرای حرکت پرس سینه مفید نیست، بلکه برای انجام کارهای روزمره مثلا دست‌یابی به وسایل بالای کمد یا دویدن به سمت کودک نوپایی که در معرض خطر است، به آن نیاز دارید. تناسب اندام فانکشنال به این معنی است که فرد در انجام تمام حرکات بدن از چالاکی مناسبی برخوردار باشد و انعطاف‌پذیری بخشی از تناسب اندام فانکشنال است.

شماره 2 : جلوگیری از آسیب

اگر بعد از انجام یک حرکت ناگهانی مانند پرش روی باکس، درد شدیدی را تجربه کرده باشید، علت آن احتمالاً عدم انعطاف کافی بدن شما است. حرکات کشش،ی خون‌رسانی عضلات را بهبود می‌بخشد و مفاصل و تاندون‌ها را روان می‌کند. به این ترتیب آنها برای حرکات انفجاری و ناگهانی آماده می‌شوند.

شماره 3 : افزایش عملکرد

انجام حرکات کششی قبل از مسابقات ورزشی، به خصوص وزنه برداری، باعث افزایش عملکرد و سرعت می‌شود. به جز زمینه‌های ورزشی، انجام حرکات کششی قبل از هر نوع فعالیتی جسمی، بدن را آماده و ذهن را آرام می‌کند.

شماره 4 : تسکین درد

وقتی بدن خود را قبل از فعالیت شدید گرم می‌کنید، احتمال کمتری دارد که روز بعد از ورزش، در عضلات خود احساس درد کنید. همچنین مهم است که بعد از تمرین، زمانی که عضلات شما گرم شده اند، با انجام حرکات کششی بدن خود را سرد کنید. حرکات کششی با فرستادن خون به ماهیچه‌ها و تحریک مایع سینوویال در مفاصل، بدن را برای فشارهای ورزشی آماده می‌کند و از این طریق مانع از ایجاد درد، پس از تمرین می‌شود.

شماره 5 : آرامش ذهنی

چه در یک باشگاه ورزشی چه در خانه برنامه ورزشی خود را انجام می‌دهید، باید بخشی از وقت خود را برای انجام حرکات کششی کنار بگذارید. حرکات ورزشی تنها مؤلفه‌های تناسب اندام نیستند؛ با انجام حرکات کششی آهسته و مداوم، در کنار تنفس عمیق، می‌توان به آرامش ذهنی و سلامت جسمی دست یافت. کشش خوب و شاواسانا فضای مورد نیاز برای دست‌یابی به هر دو هدف فوق را فراهم می‌کند.

شماره 6 : کاهش استرس

آرام کردن ذهن و بدن از طریق تمرینات کششی ملایم، باعث کاهش علائم استرس فیزیکی می‌شود. ثابت شده است که حرکات کششی به کاهش فشار خون و ضربان قلب کمک می‌کنند. هنگامی که فرد مضطرب باشد، عضلات بدن منقبض شده و مستعد درد می‌شود. شاید تابه‌حال چندین بار در طول دوره‌های استرس گرفتگی گردن، درد شانه یا کمردرد را تجربه کرده باشید. حرکات کششی روزانه می‌تواند به کاهش بخشی از این تنش‌ها کمک کند. کشش‌های عمیق به شل شدن ماهیچه‌ها و رها شدن از تنش هایی که باعث درد جسمی و روحی می‌شوند کمک می‌کند.

شماره 7 : بهبود وضعیت بدن

هنگامی که انعطاف پذیری بدن کم باشد، طول عضلات کوتاه می شوند. به عنوان مثال، اگر دائماً پشت میز رایانه خم باشید، عضلات پشت و شانه شما کوتاه شده و باعث ایجاد حالت قوز می‌شود. با انجام تمرینات کششی، می‌توان ماهیچه‌هایی را که در نتیجه ساعت‌های طولانی نشستن پشت میز یا پشت فرمان، جمع می‌شوند، بلندتر و نرم‌تر کرد.

شماره 8 : تقویت قوای جنسی

ورزش میل جنسی را بهبود می بخشد. اما چگونه؟ تمام ورزش‌ها با افزایش اندورفین، باعث بهبود زندگی جنسی شما می‌شوند. افزایش جریان خون و اکسیژن ناشی از انجام تمرینات کششی و انعطاف پذیری، نقش مهمی در این زمینه دارد. وقتی انرژی و استقامت شما بالا باشد، مطمئناً در رختخواب نیز لذت بیشتری خواهید برد.

شماره 9 : بهبود کمردرد

کمردرد یکی از فراگیرترین دردهای مزمن است که افراد جامعه مدرن را آزار می‌دهد. سبک زندگی امروزی، بی تحرکی و شغل‌های پشت میزی از مهم‌ترین عوامل ایجاد کمر درد محسوب می‌شوند. انعطاف پذیری حاصل از ورزش‌هایی مانند پیلاتس، یوگا و… باعث بهبود وضعیت بدن و تقویت عضلات مرکزی می‌شوند. با تقویت عضلات میان تنه نیز از ستون فقرات در برابر آسیب و درد حمایت می‌شود.

شماره 10 : پیشگیری از سردرد

سردرد اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما دچار کم آبی شده باشد، بیمار بوده یا استرس داشته باشید. ورزش و تمرینات کششی می‌تواند از طریق تقویت سیستم ایمنی، مانع از بیماری شود. زیرا ترویج گردش خون می‌تواند به جریان آزادانه سلول‌های ایمنی کمک کند تا بتوانند به طور موثرتری با عفونت‌ها مبارزه کنند. ترویج گردش خون خوب، می تواند به جریان آزادانه سلول های ایمنی کمک کند تا بتوانند به طور موثرتری با عفونت مبارزه کنند. همچنین جریان خون بهتر در سر، می‌تواند تسکین خوبی برای سردرد ایجاد کند.

مطلب پیشنهادی: حرکات کششی ساده

خلاصه بحث:

منعطف بودن فواید زیادی دارد که بر سلامت جسمی، ذهنی و معنوی تأثیر می گذارند. پس چرا چند دقیقه از وقت روزانه خود را برای تجربه این آرامش اختصاص ندهیم؟ یک راه عالی برای انجام حرکات کششی متنوع و رسیدن به تناسب اندام در هر مکانی، حتی در خانه، این است که اپلیکیشن انرجیم را نصب کنید؛ برنامه‌ای که با مربیان مشهور و حرفه‌ای کشور همکاری می کند.