اگر به دنبال یک تمرین کامل هستید که به تقویت بدن کمک کند، هیچ ورزشی بهتر از پیلاتس نمی‌تواند این کار را برای شما انجام دهد. ورزش پیلاتس از دهه 1920 وجود داشته است و اخیراً تحقیقات زیادی در مورد مزایای آن انجام شده است. بنابراین، اگر اخیراً قصد بازگشت به تشک پیلاتس خود را داشته‌اید، ما پنج دلیل خوب به شما ارائه می‌کنیم تا تشک خود را بیرون بیاورید و پیلاتس را امتحان کنید. این پنج مزیت پیلاتس کاملاً به ما انگیزه لازم برای بازگشت به تشک را می‌دهد.

یک درس کوچک تاریخ در مورد پیلاتس

قبل از شروع گفتن مزایای پیلاتس، یک پیشینه کوچک در مورد چگونگی پیدایش پیلاتس را بررسی می‌کنیم.

پیلاتس چیزی فراتر از یک شوق تناسب اندام است و سابقه این ورزش به دهه 1920 باز می‌گردد. جوزف پیلاتس آلمانی الاصل روشی را برای توان‌بخشی بیماران مجروح در زمان جنگ جهانی اول ایجاد کرد. سپس، در یک چشم به هم زدن، کار توان‌بخشی او مورد توجه جامعه رقصندگان قرار گرفت. پیلاتس از طریق کشش و تمرکز کلیدی روی فرم بدن به‌طورکلی به جلوگیری از آسیب در رقصندگان کمک می‌کند. پس از گذشت 100 سال بعد و تا به امروز، پیلاتس هنوز یک ورزش رایج در جامعه تناسب اندام است.

5 مزیت پیلاتس

ورزش پیلاتس

شماره 1: پیلاتس یک تمرین کامل برای کل بدن است

شاید ساده‌ترین مزیت پیلاتس این باشد که تمام بدن شما را درگیر می‌کند. اگر به دنبال حرکات اصلاحی برای عضو خاصی از بدن نیستید، برای پیلانس یک تشک تمام چیزی است که نیاز دارید. انجام حرکات پیلاتس روی تشک توجه بیشتری را به فرم، انعطاف‌پذیری و قدرت مرکزی بدن جلب می‌کند.

پیلاتس با کمک وزن بدن و کشش، قدرت را در کل بدن افزایش می‌دهد و بدن را در فرم ایدئال دلخواه نگه می‌دارد.

به‌علاوه، بدون نیاز به هرگونه تجهیزات اضافی، پیلاتس به ما این امکان را می‌دهد که به‌طور شهودی روی خود تمرکز کنیم. با استفاده از وزن خودمان برای افزایش قدرت، به‌راحتی می‌توان فهمید که کجا می‌توانیم کمی بیشتر فشار بیاوریم یا چه زمانی باید کمی نرم‌تر حرکت کنیم. در نظر داشته باشید، این شکل از تمرین برای افزایش حجم عضلانی نیست، بلکه برای افزایش قدرت کلی عضلات است.

شماره 2:  پیلاتس یک ورزش ذهنی است.

وقتی صحبت از حرکات بیش از حد متمرکز به میان می‌آید، مزایای پیلاتس افزایش می‌یابد. با استفاده از حرکات ضربانی، ماهیچه‌ها را به‌گونه‌ای می‌سازد که قسمت‌هایی از بدن ما را هدف قرار می‌دهد که ممکن است فراموش کرده باشیم در آنجا وجود دارند – عضلات بزرگ و کوچک. برخلاف سایر تمرینات، که در آن فقط با حرکات بازوها، پاها، باسن، شکم و غیره حرکت می‌کنیم، پیلاتس یک جریان حرکتی ایجاد می‌کند. این جریان برای حفظ موقعیت‌های مختلف نیاز به تمرکز عمیق دارد.

خبر خوب این است که به دلیل حرکات کوچک اما هدفمند، فضای زیادی برای اصلاح وجود دارد. این امر پیلاتس را به یک ورزش مناسب برای افراد با توانایی‌ها و سطوح مختلف تناسب اندام تبدیل می‌کند.

شماره 3: بخش مرکزی بدن را هدف قرار می‌دهد

یکی دیگر از مزایای پیلاتس، فعال‌سازی عضلات میان تنه است که قدرت کلی بدن را افزایش می‌دهند. وقتی روی تقویت عضلات میان تنه تمرکز می‌کنیم، مزایای زیر به دنبال آن خواهد آمد:

  • افزایش قدرت تعادل بدن
  • کمردرد کمتر
  • بهبود و زیباتر شدن فرم بدن

در نظر داشته باشید که وقتی از تقویت عضلات میان تنه و شکم حرف می‌زنیم، منظورمان به‌هیچ‌وجه حرکت دراز و نشست نیست. پیلاتس از عضلات میان تنه به‌عنوان پایه استفاده می‌کند، به صورتی که عضلات میان تنه به‌عنوان یک لنگر برای هر موقعیتی عمل می‌کنند. پیلاتس با آگاهی از هر حرکت، نفس عمیق و قدرت عضلات میان تنه را ترکیب می‌کند تا از بدن ما در برابر آسیب احتمالی محافظت کند و اطمینان حاصل کند که هر حرکت به‌درستی انجام می‌شود. این سبک تمرینات باعث افزایش دقت روی حرکات و عضلات بدن می‌شود.

شماره 4: ذهن و بدن را به هم متصل می‌کند

مانند یوگا، پیلاتس تأکید ویژه‌ای بر اتصال ذهن و بدن دارد (یک مزیت مهم پیلاتس). پیلاتس ورزش آرامش عضلات و حرکت‌های کوچک است. بدون استفاده از تجهیزات ورزشی خاص، پیلاتس ما را مجبور به انجام موارد زیر می‌کند:

  • روی یک جریان حرکت تمرکز کنید
  • روی تکنیک‌های تنفس تمرکز کنید
  • آگاهی بالایی از کل بدن داشته باشید

علاوه بر این، تکنیک‌های تنفس پیلاتس به تثبیت حرکت کلی بدن کمک می‌کند که این کار با تقویت عضلات میان تنه ما انجام می‌شود.

شماره 5: انعطاف‌پذیری بدن را بهبود می‌بخشد

مطالعات نشان می‌دهد که یکی از بزرگ‌ترین فواید پیلاتس افزایش انعطاف‌پذیری بدن است. اما انعطاف‌پذیری به‌عنوان دروازه‌ای برای مزایای دیگر نیز عمل می‌کند. وقتی انعطاف‌پذیرتر هستیم، کمتر در معرض آسیب هستیم و ممکن است به بهبود دامنه حرکتی نیز کمک کند.

پیلاتس را در برنامه تناسب اندام فعلی خود قرار دهید

آیا آماده هستید تا پیلاتس را به زندگی خود اضافه کنید؟ سعی کنید چند تمرین پیلاتس را به برنامه تناسب اندام فعلی خود با ترکیبی مناسب از روزهای ایروبیک، قدرتی و ریکاوری اضافه کنید تا تعادل تناسب اندام سالمی را ایجاد کنید. این کار به برنامه تمرینی شما تنوع می‌بخشد.

برای شروع یا ادامه تمرین، مزایای پیلاتس را با مربی‌های باتجربه انرجیم تجربه کنید. چه در تنگنای زمانی باشید و چه به دنبال یک جلسه کامل پیلاتس باشید، انرجیم یک دوره فوق‌العاده برای شما دارد. وقت را تلف نکنید، تشک را بردارید، دوره پیلاتس خود را بخرید و همین حالا شروع کنید.