با اینکه خواستگاه یوگا، کشور هند است اما امروزه به یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در کل دنیا تبدیل شده است. یوگا یک تمرین فیزیکی، ذهنی و روحی است که افراد علاقه‌مند به فیتنس، پیلاتس، بدنسازی و همه پیروان آن، حاضرند به تاثیرات شفابخش آن، سوگند یاد کنند. هنگام معرفی این ورزش به دنیای غرب، تغییراتی نسبت به نسخه اصلی آن صورت گرفت با این حال نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که یوگا به خوبی توانسته نشان خود را در دنیای تناسب اندام هک کند.

احتمالا تا‌به‌حال در رابطه با یوگا ویدیو آموزشی دانلود و تماشا کرده اید. اگر شخص تازه واردی به دنیای یوگا هستید، ممکن است نام حرکات یوگا و یادگیری آنها کمی برایتان گیج کننده باشد. در این مطلب برخی از حرکات محبوب‌تر آن را آورده‌ایم، بنابراین شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام حرکات، برای شما مناسب‌تر است.

Hatha (هاتا)

هاتا، کلاس مناسبی برای مبتدی‌ها محسوب می‌شود و رایج‌ترین نوع یوگا است. در هاتا در فواصل بین تمرین‌ها، از تکنیک‌های تنفسی استفاده می‌شود. هدف هاتا یوگا افزایش انعطاف‌پذیری و تعادل بدن است. یک جلسه هاتا یوگا با یک شاواسانا (ریلکسیشن) پایان می‌یابد یعنی شما زمان کوتاهی روی زمین دراز می‌کشید و به بدن و ذهن خود اجازه می‌دهید تا کاملا ریلکس شوند.

 

Vinyasa (وینیاسا)

وینیاسا که گاهی اوقات به آن، یوگای قدرتی نیز گفته می‌شود سرعت اجرای بالایی دارد. با وینیاسا به همان نسبت که شما روی افزایش انعطاف‌پذیری و تعادل تمرکز می‌کنید، با انجام سریع حرکات، قدرت شما نیز افزایش پیدا می‌کند. حرکات شما شامل: جهش کردن، خم کردن و حتی انجام بعضی حرکت‌های وارونه مثل ایستادن روی دست، شانه یا سر می‌شود. در وینیاسا به دلیل انجام سریع حرکات، ضربان قلب شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

Iyengar (اییانگار)

یوگای اییانگار، برخلاف تمرین‌های سنتی، روی موضوع کاملا متفاوتی تمرکز دارد. در اییانگار از تسمه‌ها و بلوک‌ها برای کمک به موقعیت مناسب بدن مانند ایستادن، نشستن و چرخیدن استفاده می‌شود. طول جلسات یوگای آییانگار از بقیه کلاس‌ها بیشتر است و هر جلسه، حدود 90 تا 120 دقیقه طول می‌کشد. این تمرینات می‌تواند برای افرادی که از درد مزمن گردن رنج می‌برند، مفید باشد.

Bikram (بیکرام)

یوگای بیکرام، جدید تر است و تقریبا از سال 1350 ابداع شده اما امروزه یکی از رایج‌ترین انواع یوگا به شمار می‌رود. شاید بهتر باشد اسم آن را یوگای داغ بگذاریم زیرا باید در اتاق‌هایی با دمای بالای 37 درجه سانتی‌گراد آن را انجام داد. گرما سبب می‌شود ماهیچه‌های شل شوند و انعطاف‌پذیری آن‌ها افزایش یابد، در نتیجه، حرکات شما راحت‌تر انجام می‌شوند. طول هر جلسه کلاس، معمولا 90 دقیقه است که در آن، بیست و شش حرکت مختلف، همراه با تمرینات تنفسی انجام می‌شود.

Kundalini (کندالینی)

کندالینی، نوع معنوی‌تر یوگا محسوب می‌شود. این نوع یوگا، راهی برای انرژی بخشیدن به بدن و آرام کردن ذهن‌ است که از طریق انجام حرکات، تنفس و مناجات (شعار) انجام می‌شود، یعنی نیمی از یک کلاس یوگا کندالیتی با تمرینات سپری می‌شود و نیم دیگر آن، شامل تنفس، مدیتیشن و آرامش است.

Ashtanga (آشتانگا)

یوگای آشتانگا مناسب افرادی است که به دنبال سطح پیشرفته و بالاتری از یوگا هستند. طول هر جلسه آشتانگا می‌تواند بین90 تا 120 دقیقه باشد و شامل حداقل 70 حرکت مختلف است. آشتانگا نسبت به انواع دیگر یوگا، شامل فعالیت‌های بدنی بیشتری است و نیاز به استقامت و قدرت بدنی بالایی دارد.

سخن پایانی

اگر می‌ترسید که به تنهایی در یک کلاس یوگا شرکت کنید، انرجیم به شما این فرصت را می‌دهد که یوگا را به تنهایی و در خانه به صورت کاملا رایگان انجام دهید. با انرجیم کافیست سطح و سبک یوگانی مناسب خود را انتخاب کنید و متناسب با سرعت خود پیش بروید.