اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که بعد از تمرینات ایروبیک با ترس و لرز از کنار وزنه‌ها رد می‌شوند، باید بگوییم که شما تنها نیستید!

هرچند بسیاری از بانوان از تمرینات با وزنه اجتناب می‌کنند، اما آن دسته از بانوانی که تمرینات بدن‌سازی انجام می‌دهند، فواید شگفت‌انگیز این سبک ورزشی را می‌دانند.

در این مقاله قصد داریم به مزایای ویژه تمرینات قدرتی برای زنان بپردازیم. (نکته: افزایش حجم یکی از این مزایا نیست!)

 

7 دلیل برای اضافه کردن تمرینات قدرتی به برنامه تناسب اندام بانوان

Strength

1- سوزاندن چربی‌های سرسخت بدن

آیا چربی‌ها سفت به بدن شما چسبیده‌اند و قصد ندارند آن را ترک کنند؟ تمرینات مداوم هوازی برای از بین بردن این چربی‌ها خسته کننده به نظر می‌رسد؟

نکته جالب توجه اینجاست که بسیاری از بانوان فکر می‌کنند برای از بین بردن چربی‌ها فقط باید رژیم بگیرند و ساعت‌ها تمرینات هوازی انجام دهند.

پژوهش‌های اخیر ثابت کرده‌اند که این‌طور نیست! تحقیقات نشان می‌دهد که بانوان با دو جلسه تمرین قدرتی در هفته، چربی بیشتری می‌سوزانند و عضله بیشتری به دست می‌آورند.

تمرین با وزنه، متابولیسم بدن شما را افزایش می‌دهد و این بدین معنی است که شما تا چند ساعت پس از تمرین، در حال سوزاندن چربی‌ها هستید. این در حالی است که با تمرینات کاردیو چربی سوزی، بلافاصله پس از اتمام تمرین متوقف می‌شود.

با افزایش سن، متابولیسم بدن ما کاهش پیدا می‌کند و بدن تمایل دارد ساده‌تر چربی اضافه کند؛ در حالی سوزاندن این چربی‌‌ها به‌مراتب سخت‌تر از قبل خواهد بود.  تمرینات قدرتی می‌تواند نقش مؤثری در افزایش متابولیسم بدن داشته باشد!

2- کاهش خطر آسیب

با افزایش سن، خطر آسیب‌دیدگی افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، تمرین با وزنه می‌تواند اهرمی در برابر این آسیب‌ها ایجاد کند. به این دلیل که وزنه‌برداری، قدرت مفاصل و بافت‌های همبند آن‌ها را افزایش می‌دهد. این افزایش قدرت می‌تواند مانع بروز آسیب شود، عملکرد ورزشی را بهبود ببخشد و بدن شما را تا سنین بالا قوی نگه دارد.

3- افزایش کیفیت خواب

آمارها نشان داده است که تقریباً 70 درصد مردم اختلال خواب دارند و در طول شب خواب راحتی را تجربه نمی‌کنند. بدنسازی و تمرین با وزنه کیفیت خواب شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود شب‌ها راحت‌تر به خوب بروید.

اول از همه، ورزش شما را خسته می‌کند! علاوه بر این، باعث افزایش دمای بدن می‌شود. در واقع کاهش دمای بدن پس از ورزش، ممکن است اثرات آرام بخش داشته باشد.

علاوه بر این، ورزش ممکن است به طور طبیعی بی‌خوابی را کاهش دهد. زیرا علائم اضطراب، برانگیختگی و افسردگی را کاهش می‌دهد.

با این اوصاف، باید بازه زمانی را برای تمرین انتخاب کنید که برای شما مفید است. برخی افراد دوست دارند که اول صبح ورزش کنند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند این کار را در اواخر شب انجام دهند.

هیچ «بهترین زمانی» برای ورزش کردن وجود ندارد. برای هر شخص، این بهترین زمان متفاوت است و باید زمانی را انتخاب کنید که بتوانید مدت‌ها با آن سازگار بمانید.

 

4- افزایش قدرت بدنی

کمی  وقت بگذارید و به تمام کارهای فیزیکی که روزانه انجام می‌دهید فکر کنید. از حمل چند کیسه مواد غذایی گرفته تا اسباب‌کشی و بغل کردن کودکان در حال گریه. ما همیشه بدن خود را حرکت می‌دهیم.

تحقیقات نشان می‌دهد که حتی وزنه‌برداری در سطح متوسط می‌تواند قدرت روزانه شما را تا 50٪ بهبود ببخشد!

وزنه‌برداری در روزهای اول ممکن است شامل تمریناتی با تکیه بر وزن بدن باشد. اما هر چه قدر بیشتر به برنامه پایبند باشید، متوجه خواهید شد که چقدر سریع پیشرفت می‌کنید. ورزش‌هایی که ممکن است در حال حاضر برای شما غیرممکن به نظر برسند، ممکن است تا چند ماه آینده بسیار راحت باشند.

5- کاهش خطر مشکلات پزشکی

همه ما می‌دانیم که ورزش یکی از بهترین استراتژی‌ها برای ارتقاء سلامت و تندرستی بدن است. گفته می‌شود، تمرینات قدرتی می‌تواند به طور مستقیم خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهد.

بدن‌سازی می‌تواند با افزایش HDL (کلسترول خوب)، کاهش LDL (کلسترول بد) و کاهش فشارخون، سلامت قلب و عروق شما را بهبود بخشد. همچنین می‌تواند عملکرد پردازش قند را در بدن شما ارتقا دهد؛ که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.

در نهایت، در کنار یک رژیم غذایی سالم، تمرینات قدرتی می‌تواند به کنترل وزن کمک کند. وزن سالم می‌تواند خطر بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله سرطان، سکته مغزی و حتی مرگ زودرس را کاهش دهد.

 

6- بهبود سلامت روان

آیا با افسردگی یا اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنید؟ یا تحت درمان قرار دارید و دارو مصرف می‌کنید، ولی هنوز با علائم تشدید کننده مبارزه می‌کنید؟

همان‌طور که مشخص است، میزان اضطراب و اختلالات خلقی در زنان بیشتر از مردان است. سلامت روان شما به‌اندازه سلامت جسمانی شما مهم است. اگر از آن مراقبت نکنید، بدون شک متوجه عوارض جانبی ناگوار آن خواهید شد.

متخصصان سلامت روان معمولاً ورزش را به‌عنوان بخشی از یک برنامه درمانی جامع توصیه می‌کنند. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که افراد فعال افسردگی کمتری را نسبت به افراد غیرفعال گزارش می‌کنند.

ورزش میزان هورمون سروتونین را افزایش می‌دهد و در واقع مشابه با داروهای ضد افسردگی عمل می‌کند. علاوه بر این، ورزش باعث ترشح اندورفین می‌شود که به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند.

 

7- بهبود تصویر بدن

آیا از آنچه در آینه می‌بینید ناراضی هستید؟ درحالی‌که بسیاری از زنان با مشکلات مربوط به تصویر بدن دست و پنجه نرم می‌کنند، ورزش می‌تواند ابزار قدرتمندی برای بازگرداندن اعتماد به نفس آن‌ها باشد.

همان‌طور که گفته شد، تمرینات قدرتی باعث کاهش چربی و افزایش عضله می‌شود. این بدان معناست که لباس‌های شما بهتر روی بدنتان می‌نشینند و از تصویر اندام زیبا در آینه لذت خواهید برد.

علاوه بر این، تمرینات قدرتی احساس خوبی دارند. پیشرفت در تمرین و بلند کردن وزنه‌های سنگین‌تر به مرور باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شوند.

 

با وزنه طرح دوستی بریزید…

تمرینات قدرتی برای خانم‌ها فواید زیادی دارد. از بهبود سلامت کلی‌ بدن گرفته تا پیشگیری از بیماری‌های تهدیدکننده و همچنین داشتن ظاهر بهتر. برای داشتن همه این‌ها، شما باید شروع به برداشتن وزنه‌های سنگین کنید.