ما خیلی روی روابط خارجی خود تمرکز می کنیم – مثل اشخاص مهم (یا شخصی که می خواهیم برای ما مهم  باشد) دوستی ها، همکاران و رئیسان، همسایگان و حتی غریبه ها در رسانه های اجتماعی. اولویت بندی این روابط و دادن زمان، انرژی و توجه به آنها نیز تصمیمی است که ما میگیریم. منظور این نیست که اولویت دادن به روابط سالم – مانند یک دوستی محبت آمیز و حمایتگر – بد است، منظور این است اولویت به ایجاد رابطه با خود مهم تر است. بله، ما اینجا هستیم تا توجه شما را به درون تان معطوف کنیم و به شما یادآوری کنیم: رابطه شما با خودتان مهمترین رابطه ای است که دارید.

در میان اهمیت دادن به دیگران، اغلب از رابطه خود با خود غافل می شویم. به این باور داشته باشید که چقدر فوق العاده و چقدر برای خودتان اهمیت قائل اید. ورزش کنید و از بدنتان مراقبت کنید، غذاهای مورد علاقه تان را در یخچال بگنجانید (و چون شما بهترین هستید، همچنین غذای مورد علاقه فرزند و همسرتان را)، تمیز کردن خانه برای داشتن فضایی زیبا و پوشیدن لباس های خوب تان را فراموش نکنید و فیلم مورد علاقه تان را برای تماشا با یک “شریک” عالی مثل خودتان پخش کنید، شما فوق العاده اید، می دانستید؟

بله، متوجه هستیم… این کارها به نظر عجیب می آید. اما در واقع ایجاد این پایه عشق به خود بسیار مهم است. نه تنها به طور کلی در زندگی احساس بهتری می کنید، بلکه افزایش عزت نفس نتایج مستقیمی در سلامتی شما دارد.

در ادامه، ما 6 عادت قدرتمند عشق به خود را با شما به اشتراک می گذاریم که پیشنهاد میکنیم آن ها را یاد بگیرید تا روال عشق به خود و مراقبت از خود را بیش از پیش ارتقا دهید.

6 عادت قدرتمند عشق به خود که باید اتخاذ کنید

شماره 1: قطع اینترنت

یکی از بهترین کارهایی که می توانید در حق خود انجام دهید، قطع ارتباط با دنیای مجازی و الکترونیک برای اتصال به دنیای خود و اهمیت دادن به آن است، که شامل تعیین مرزهای سخت تری پیرامون کار، تعهدات و انتظارات است. سعی کنید یک روز از هفته را به عنوان یک روز بدون فناوری (بدون تلفن یا رایانه!) تعیین کنید، یا حداقل، یک تا دو ساعت در روز را به طور مداوم از سیستم تان خارج شوید و به خودتان زمان بدهید. با این کار شما به مغز و سیستم عصبی خود اجازه می دهید تا کمی دوباره به آرامش برسند و شروع به ایجاد فضای مقدس برای خود کنند. فراموش نکنید شما و سلامتی تان ارزش این را دارید که برای مدتی همه دستگاه ها را خاموش کنید.

شماره 2: خود درمانی

پیش از این به این موضوع پرداخته‌ایم، اما یادآوری دیگری وجود دارد: مراقبت از خود، کار خودخواهانه نیست! توصیه هایی را که به یک دوست خسته، یک همسر پرکار یا یک همکار پر استرس می گویید را به یادآورید: برای درمان و آرامش خود یکم وقت بزار! یکی از نادیده‌گرفته‌ترین بخش‌های تمرین سلامتی ما، مراقبت از خود است- این موارد را در نظر بگیرید: جوان سازی پوست و صورت، طب سوزنی، حجامت و…، اما ما تمایل داریم این موارد را با اغماض اضافی در نظر بگیریم، با اینکه می دانیم در واقعیت به ما در سلامت جسمانی، وضعیت بدنی خوب، سلامت پوست و… کمک می کنند.

اگر نمی توانید خودتان را تحت درمان قرار دهید، ماساژ در خانه را امتحان کنید – با فوم رولی، توپ ماساژ یا دستگاه هایی برقی ماساژ. می توانید ماساژ صورت را با غلتک رولی یا سنگ گوا-شا یا حتی فقط دستان خود با مقداری روغن صورت انجام دهید. کمی ماساژ با فشار متوسط بدن شما را وادار می‌کند تا سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال کند (معروف به «حالت خنک»).

شماره 3:  نامه نگاری به خود

تصور کنید که “ولنتاین” خودتان هستید (یا هر کلمه جایگزینی که برای شما کار می کند، حتی فقط نام شما!). تمام دلایلی که برای ولنتاین از خود قدردانی می کنید را بنویسید – تمام کارهای شگفت انگیزی که حال شما را خوب می کند. برای مثال:

من را ماهی یک‌بار به ماساژ درمانی می برد، زیرا می‌داند ماهیچه‌های من نیاز به رهایی دارند، همه خریدهای  غذایی منزل را انجام می‌دهد تا مطمئن شود خانه همیشه پر از غذاهای سالم و خوشمزه است (همچنین نوشیدنی های مورد علاقه من – خیلی با ملاحظه است!)، به حساب پس انداز من پول واریز می کند تا من را برای یک موفقیت طولانی مدت آماده کند، هر روز صبح بهترین قهوه را برای من درست می کند.

بله، متوجه هستیم – تعریف کردن از خودتان و شناخت دستاوردهایتان می تواند سخت باشد!! اما سعی کنید برای آن تلاش کنید – زیرا در پایان این لیست، تمام کارهای باورنکردنی را که برای خودتان انجام می دهید را متوجه خواهید شد. فراموش نکنید کارهایی را که برای خود انجام می دهید فوق العاده هستند – بطوری که اگر شخص دیگری آنها را برای شما انجام دهد، شما را بسیارخوشحال می کند. کمی از آن خوشحالی را به خود منعکس کنید! این نامه عاشقانه به خود یک تمرین بزرگ برای قدردانی است که ایجاد رابطه مثبت با خودتان را نیز تقویت می کند.

شماره 4:  تغذیه مناسب برای بدن

البته که منظور ما فقط سبزیجات نیست! این را چند باری گفته‌ایم، اما پر کردن یخچال و آشپزخانه با غذاهای سالم مورد علاقه‌تان (غذاهای که از خوردن آن روح تان تازه شود!) راهی برای نشان دادن عشق به بدنتان است (و بسیار مقرون به صرفه‌تر از سفارش از بیرون است). آن زمان‌هایی را به خاطر بیاورید که در دوران کودکی، برای خرید مواد غذایی با مادر یا پدرتان همراه می شدید، زمانی که در مورد غذاهای مورد علاقه تان بسیار هیجان‌زده می شدید (اما والدین هرگز اجازه نمی‌دهند همه آن‌ها را به خانه ببرید). وارد این طرز فکر شوید: در مورد غذاهای مورد علاقه خود هیجان زده شوید – غذاهایی که به شما احساس خوبی می دهند – و آنها را لیست کنید و کنار هم قرار دهید.

برای تقویت انگیزه خود در آشپزخانه، سعی کنید هر هفته یک دستور غذای جدید را امتحان کنید. شاید چیزی را انتخاب کنید که همیشه دوست داشتید امتحان کنید اما موفق نشدید، یا شاید نسخه سالم‌تری از غذاهای نه چندان سالم مورد علاقه‌تان را پیدا کنید. در حالی که مشغول انجام این تجربه هستید، تعداد انگشت شماری از وعده های غذایی صبحگاهی ساده را انتخاب کنید که به راحتی می توان در عرض 5 دقیقه یا کمتر آماده می شود.

شماره 5:  ورزش

همانطور که عزت نفس بالا منجر به سلامتی بهتر می شود، فعالیت بدنی نیز منجر به عزت نفس بیشتر می شود. چه یک جلسه یوگای دل انگیز برای فعال کردن چاکرا چه یک تمرین هوازی برای افزایش ضربان قلب، معجزه ای برای بدن، مغز و سطح عشق به خود بحساب می آید.

لازم نیست که حتما یک ساعت باشگاه یا یک کلاس HIIT تپنده داشته باشید(اما اگر علاقه شماست، به آن ادامه بدید). همه حرکات تاثیر خود را ایجاد می کند! اگر زندگی پرمشغله ای دارید و هیچ زمان اضافی ندارید، نشان دادن عشق به خود می تواند به سادگی تنظیم 10 دقیقه استراحت برای بلند شدن و قدم زدن در دفتر هر یک یا دو ساعت یکبار باشد.

شماره 6 : کادو برای خود

ممکن است این مادی گرایانه به نظر برسد و تا حدی همینطور هم است. اما آخرین باری که برای خود هدیه گرفتید کی بوده؟ شما مهمان نهایی خود هستید، هر بار که با خود خلوت می کنید، یک هدیه به میزبان یا مهمان به رسم یاد بود بدهید. اما کمی خطر کلیشه ای شدن وجود دارد، آیا اخیراً با خود خوش رفتار بوده اید؟ یا از خودتان پذیرایی کرده اید؟ به چیز خاصی فکر کنید که برای شما اهمیت زیادی دارد – چیزی که شاید هیچ کس دیگری نمی داند شما می خواهید – و آن را دنبال کنید. شما سزاوار آن هستید.

لازم نیست که آن یک ولخرجی زیاد باشد. پذیرایی از خودتان می‌تواند هدیه دادن یک لاته صبحگاهی در کافی‌شاپ مورد علاقه‌تان، گرفتن یک روز مرخصی از محل کار برای (به معنای واقعی کلمه) انجام هیچ کاری غیر از صرف یک روز آرامش بخش باشد، یا خرید آن دسته از شلوارهای ورزشی که چشم تان را گرفته است و علت آن چیزی جز اینکه سخت کار کرده اید و می خواهید خودتان را درمان کنید، نیست!

به خاطر عشق به خود!

امیدواریم حداقل در یکی از این راه ها وقت بگذارید تا کمی بیشتر به خود عشق بورزید. در آخر، این رابطه مهم ترین رابطه ای است که شما دارید – پس توجه بیشتری را که شایسته آن است به آن بدهید.