ساخت یک سیستم ایمنی قوی فارغ از اینکه در چه زمانی از سال باشد مهم است ، اما این مسئله بخاطر همه گیری کرونا بیش از هر زمان دیگری ذهن ما را درگیر کرده است. خبر جالب این است که پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن بسیار شبیه مراقبت از خودمان است . مثل شستن دست ، خواب کافی ، کاهش استرس و حرکت منظم بدن انجام می شود. اما علاوه بر پایه و اساس یک برنامه خود مراقبتی ، غذای سالم تا حد زیادی مهم است. در ادامه ، برخی از موارد پشتیبانی کننده سیستم ایمنی بدن را با شما به اشتراک می گذاریم که اتفاقاً مورد تأیید متخصصین تغذیه نیز می باشد و علاوه بر حمایت از ایمنی بدن ، طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می دهند!

6 مواد مغذی مفید برای حمایت از ایمنی بدن

شماره 1: سیر

 البته جای تعجب نیست ، سیر یکی از مهمترین مواد غذایی در لیست پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن ما است. لوری زانینی (بنیانگذار و خالق برنامه تغذیه و مدیریت دیابت آنلاین ، نویسنده کتاب آنچه را دوست داری بخور ، کتاب آشپزی دیابت) می گوید: سیر به عنوان یکی از قدیمی ترین داروها در جهان شناخته می شود.

زانینی می گوید : آلیسین ( ترکیب فعال زیستی موجود در سیر ) عامل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قوی سیر است. تحقیقات نشان می دهد که فواید تقویت کننده سیستم ایمنی وقتی که سیر به شکل خام خورده شود ، فعال می شود! آن را خرد کنید ، بجوید ، اما نپزید! شواهد حاصل از یک مطالعه اخیر سیر را به عنوان یکی از بهترین مواد پشتیبان سیستم ایمنی بدن عنوان می کند و بیان می کند که سیر می تواند عملکرد سلول های ایمنی بدن را افزایش دهد!

شماره 2: زنجبیل

 عرق زنجبیل ، اسموتی های زنجبیل ، چای زنجبیل . زنجبیل یکی از آن مواد غذاهایی است که می توان آن را در هر دستورالعمل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن جای داد! پس ، چه چیزی این ادویه را به یکی از بهترین مواد محافظ سیستم ایمنی بدن تبدیل کرده است؟

زانینی می گوید : خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در زنجبیل باعث تقویت بیشتر سیستم ایمنی بدن می شود. تحقیقات نشان می دهد که ترکیب فعال موجود در زنجبیل ( جینجرول ) می تواند به بهبود پاسخ سیستم ایمنی بدن کمک کند ، استرس اکسیداتیو را کاهش دهد ، آنتی بادی ها را افزایش دهد و به عنوان یک عامل ضد باکتری در بدن عمل کند.

شماره 3: گیاه آقطی

 اگر به دنبال روش های طبیعی برای تقویت ایمنی بدن خود هستید ، به احتمال زیاد ، شما در مورد گیاه آقطی چیزهایی شنیده اید! مطالعات نشان می دهد آنتی اکسیدان های غنی موجود در گیاه آقطی ، معروف به آنتوسیانین ، می توانند به تحریک پاسخ ایمنی بدن کمک کنند. زانینی نیز موافق است که مواد مغذی گیاهی و آنتی اکسیدان موجود در گیاه آقطی از مواد اساسی پشتیبان سیستم ایمنی بدن هستند.

شماره 4: زردچوبه

 وقتی صحبت از مواد پشتیبان سیستم ایمنی بدن می شود ، به دنبال هیچ ضد التهاب دیگر جز زردچوبه نباشید! تحقیقات نشان می دهد که خواص ضد التهابی موجود در زردچوبه باعث افزایش توانایی تنظیم سیستم ایمنی بدن می شود و به سیستم ایمنی بدن در دفاع در برابر بیماری ها کمک می کند.

زانینی می گوید : خواص ضد التهابی قوی از ماده ای به نام کورکومین ، ماده فعال موجود در زردچوبه ناشی می شود. به منظور بهینه سازی جذب ، حتماً زردچوبه را با فلفل سیاه مصرف کنید! تحقیقات نشان می دهد فلفل سیاه قابلیت فراهمی زیستی زردچوبه را تا 2000٪ افزایش می دهد!

آیا به دنبال روشی خوشمزه برای ورود بیشتر زردچوبه به رژیم غذایی خود نیاز دارید؟ دستورالعمل لاته زردچوبه انرجیم را در زیر امتحان کنید!

شماره 5: مرکبات

 آیا می دانید مرکبات میوه های زمستانی هستند؟ مرکبات در ماه های زمستان به شیرین ترین و آبدارترین حالت ممکن می رسند ، که اتفاقاً یکی از جوانترین زمانهای سال است. طبیعت مهربان در این زمینه استراتژیک می باشد زیرا مرکبات یکی از بهترین مواد پشتیبان سیستم ایمنی بدن است!

مطالعات نشان می دهد مرکبات منبع خوبی از ویتامین C ، ویتامین مهمی برای ایجاد ایمنی و پاسخ ایمنی است. تحقیقات نشان می دهد ویتامین C از بدن در برابر عوامل بیماری زا محافظت کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. مرکبات جز ماده مغذی نیستند که دوست داشته باشید بدنتان کمبود آن را داشته باشد! مطالعات نشان می دهد کمبود ویتامین C می تواند حساسیت به بیماری و عفونت را افزایش دهد. بنابراین برخی از غذاهای مغذی غنی از ویتامین C مانند پرتقال یا سایر گزینه های مغذی مانند کلم بروکلی ، فلفل دلمه ای و توت فرنگی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

شماره 6: ماست یونانی غنی شده

 در حالی که ماست یونانی معمولاً برای سلامت روده بسیار مفید است ، همچنین یکی از بهترین مواد غذایی (با تأیید متخصصین تغذیه) برای تقویت ایمنی بدن است. ماست یونانی حاوی مواد پشتیبان سیستم ایمنی مانند پروبیوتیک ها ، ویتامین D و پروتئین است. برای بالا بردن ایمنی بدن ، باید میکروبیوتا (باکتری های خوب روده) در حال رشد نگه داریم . به هر حال ، تحقیقات نشان می دهد 70٪ کل سیستم ایمنی بدن در روده ما قرار دارد! اگر به دنبال روشی آسان و خوشمزه برای انجام این کار هستید از ترکیب غذاهای سرشار از پروبیوتیک ، مانند ماست یونانی استفاده کنید.

زانینی می گوید : ماست یونانی را انتخاب کنید كه با ویتامین D غنی شده است و مواد اضافی پشتیبان سیستم ایمنی بدن را تأمین می كند. تحقیقات نشان می دهد ویتامین D برای حفظ یک سیستم ایمنی قوی ضروری است و به تحریک عملکردهای ایمنی کمک می کند. در حقیقت ، مطالعات نشان می دهد کمبود ویتامین D با افزایش حساسیت به عفونت همراه است. زانینی می گوید : علاوه بر مصرف منابع غذایی غنی از ویتامین D مانند ماست یونانی ، حداقل 15 دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرید.

3 دستور العمل پخت با مواد غذایی پشتیبان سیستم ایمنی بدن

اگر به دنبال روش های خوشمزه ای برای افزودن برخی از این مواد پشتیبان سیستم ایمنی بدن به رژیم غذایی خود هستید ، در اینجا سه ​​دستور العمل اختصاصی انرجیم که شامل موادی مانند سیر ، زنجبیل و زردچوبه است ، را برایتان آورده ایم.

لاته زردچوبه خامه ای

مواد لازم:

یک فنجان شیر بادام یا شیر دلخواه

نصف قاشق چایخوری زردچوبه

نصف قاشق چایخوری دارچین

یک عدد فلفل دلمه ای

یک پیمانه پودر زنجبیل

یک قاشق چایخوری روغن نارگیل

چهار قطره وانیل استویا (اختیاری)

طرز تهیه :

  • شیر را در قابلمه با حرارت متوسط ​​اضافه کنید. بعد از گرم شدن ، بقیه مواد را اضافه کنید. پس از گرم شدن آن را بردارید. درون لیوان بریزید و لذت ببرید!

سوپ هویج خامه ای و سیب زمینی شیرین

 مواد لازم:

دو قاشق غذاخوری روغن زیتون

یک عدد پیاز قهوه ای ، خرد شده

دو حبه سیر ، خرد شده

دو قاشق چایخوری پاپریکا شیرین

یک قاشق چایخوری زردچوبه

چهار هویج ، تقریبا خرد شده

یک عدد سیب زمینی شیرین ، پوست کنده و خرد شده

چهار فنجان آب سبزیجات

یک قوطی شیر نارگیل

نمک دریا و فلفل سیاه

طرز تهیه :

  • روغن را در قابلمه بزرگ یا قابلمه با حرارت متوسط ​​تا زیاد گرم کنید.
  • پیاز را به ماهیتابه اضافه کرده و به مدت 3-4 دقیقه یا تا زمانی که نرم شود ، آن را بپزید. سیر ، پاپریکای شیرین ، و زردچوبه را اضافه کرده و به مدت 2-3 دقیقه تفت دهید.
  • هویج ، سیب زمینی شیرین و آب سبزیجات را به ماهیتابه اضافه کنید و بگذارید تا جوش بیاید. پس از جوش آمدن ، درب آن را بگذارید ، حرارت را کم کنید و به مدت 30 دقیقه بجوشانید یا تا زمانی که سبزیجات نرم شوند.
  • با استفاده از مخلوط کن ، سوپ را مخلوط کنید تا یکدست شود. شیر نارگیل را اضافه کرده و دوباره مخلوط کنید. با نمک و فلفل دریا طعم دار کنید.
  • برای سرو ، سوپ با نخود ، بادام هندی ، گیاهان تازه ، جوانه یونجه و پودر چیلی تقسیم کنید.
  • باقیمانده مواد غذایی را می تواند تا 5 روز در یک ظرف ضد هوای داخل یخچال نگهداری کنید. همچنین می تواند تا 1 ماه منجمد کنید.

 

کاسه درخشان

 مواد لازم:

نصف گل کلم ، به صورت گلدانی برش داده شود

یک عدد پیاز زرد ، خرد شده

دو عدد هویج ، قطعه قطعه قطعه شده

یک چهارم فنجان روغن زیتون

چهار فنجان سبزی آروگولا یا شاهی

چهار قاشق غذاخوری سبزیجات تخمیر شده

یک عدد سینه مرغ (اختیاری)

سه قاشق چایخوری کنجد ، برای تزئین

برای چاشنی

دو قاشق چایخوری آب لیمو

یک قاشق غذاخوری آب تصفیه

یک قاشق چایخوری زردچوبه

دو قاشق غذاخوری تاهینی

طرز تهیه :

  • فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد یا 350 درجه فارنهایت گرم کنید. کف یک سینی فر را با کاغذ پخت بپوشانید.
  • گل کلم ، پیاز و هویج را روی سینی فر قرار دهید و روغن زیتون یا نارگیل را روی آن بریزید.
  • برای مدت 30-40 دقیقه یا تا زمانی که برشته و طلایی شوند در فر تفت دهید.
  • چاشنی ها را در یک کاسه کوچک هم بزنید. به آن آب اضافه کنید تا زمانی که به قوام مورد نظر خود برسید. مرتباً هم بزنید و در صورت نیاز آب اضافه کنید.
  • برای سرو کردن ، بین 2 کاسه تقسیم کنید. سبزیجات بو داده ، سبزیجات تخمیر شده و پروتئین مورد نظر را اضافه کنید. روی ظرف ها را تزئین کرده و روی آنها کنجد بپاشید.

تقویت ایمنی بدن با مواد غذایی پشتیبان سیستم ایمنی و سبک زندگی سالم!

در آنجا که شما بهترین مواد پشتیبان ایمنی بدن برای محافظت در برابر بیماری ها و ساختن سیستم ایمنی قوی را دارید! اگرچه این غذاها مطمئناً روش های خوشمزه ای برای حفظ سلامتی در طول زندگی هستند ، اما محافظت از سیستم ایمنی بدن در خارج از آشپزخانه نیز مهم است! بهداشت مناسب را رعایت کنید ، تحرکات روزانه را در اولویت قرار دهید و با انتخاب رژیم های غذایی سالم بدن خود را تغذیه کنید.

زانینی می گوید : به طور کلی عوامل سبک زندگی سالم به بدن شما کمک می کند تا با عفونت مبارزه کند و عملکرد بهینه داشته باشد. چند نکته تخصصی: خواب کافی داشته باشید ، استرس کمتری داشته باشید ، میزان آبرسانی به بدن را افزایش دهید و برای روابط اجتماعی (البته با رعایت فاصله اجتماعی) وقت بگذارید!