موضوعی که در تعطیلات ذهن بسیاری از ما را درگیر خود می کند این است که چگونه این همه غذا را هضم کنیم ؟!

ما نمی خواهیم در این تعطیلات غذاهای خوشمزه را از دست بدهید (همه اینها بخشی از یک سبک زندگی متعادل و سالم است!) اما بعضی اوقات ( خصوصاً اگر مدتی است که این نوع غذا را نخورده ایم ) ممکن است برای سیستم گوارش ما زیاده روی باشد.

یکی از واقعیت های جذاب مورد علاقه ما در مورد این موضوع این است که ورزش هضم غذا را تسهیل می کند. البته ما نمی گوییم که بلافاصله پس از مهمانی 10 کیلومتر بدویید یا 100 حرکت بورپی (یک تمرین قدرتی بسیار موثر برای تقویت ماهیچه ها ی بدن است) انجام دهید ، اما اعمال برخی تغییرات در سبک زندگی می تواند عملکرد دستگاه گوارش شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

قرار است بیشتر به تأثیرات ورزش برای هضم غذا بپردازیم ، بنابراین از برخی از متخصصان تغذیه خود پرسیدیم و ما آنچه را که آنها برای گفتن دارند با شما در میان می گذاریم.

برای هضم بهتر غذا ورزش کنید!

Energym coach excercising
power course

همه ما می دانیم که ورزش قسمت اصلی یک سبک زندگی سالم است ، اما چگونه بر هضم غذا تأثیر می گذارد؟

لیزا ماستلا  بنیانگذار بامپین بلندز می گوید:” به طور کلی ، ورزش منظم به غلظت خون و گردش خون کمک می کند. اما در حین ورزش ، جریان خون به سمت عضلات و دور از سیستم گوارش هدایت می شود (به همین دلیل ممکن است گرفتگی معده داشته باشید) ، بنابراین ورزش در همان لحظه به شما کمک نمی کند بلکه به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم است که تاثیرات مثبت بسیاری را شاهد هستید.

وی در ادامه توضیح می دهد: “اگر شما به طور منظم ورزش می کنید ، باید هضم شما بهتر شود” (این موضوع از نظر بالینی تایید شده است). اما آیا ورزش ها و تمریناتی وجود دارد که بتواند به شما بعد از غذا خوردن کمک کند؟

چگونه ورزش کنیم تا هضم غذا بهبود پیدا کند(بر اساس نظر کارشناسان)

 ماستلا توصیه می کند بعد از غذا تمرین سنگین انجام ندهید. اگر تصمیم دارید یک ورزش طولانی مدت و سبک انجام دهید ، “این می تواند به هضم غذا کمک کند زیرا عضلات [درگیر در ورزش] شما به جریان خون زیادی احتیاج ندارند (در مقایسه با یک تمرین با شدت بالا). بنابراین ، خون بدون اینکه از روده کاملاً دور شود ، با سرعت بیشتری پمپاژ کرده و بدن را واسکولار (خون رسانی مجدد) می کند. “

در اینجا چند نکته مهم در مورد نحوه ورزش برای هضم غذا آورده شده است:

به ورزش سبک ادامه دهید!

ماستلا می گوید: “بنابراین بهترین تمرینات بعد از خوردن غذا پیاده روی ، یوگا ، حرکات کششی یا تمرینات حالت پایدار سبک (LISS) می باشد.”

کشش و جریان

“یوگا و حرکات کششی فواید مستقیمی در هضم غذا دارند.” برخی مطالعات نشان داده اند که یوگا همچنین ممکن است به شما کمک کند تا از نظر ذهنی زودتر سیر شوید ، که این امر ممکن است بر هضم غذا نیز تأثیر بگذارد.

Energym coach practicing yoga
yoga course

شما همچنین میتوانید از دوره‌های یوگای انرجیم و فواید آن بهره‌مند شوید!

قدم زدن

ماستلا پیاده روی آهسته و پایدار بعد از غذا را برای کمک به هضم غذا توصیه می کند. لورن ساراکیون ، مربی شخصی انجمن ورزشکاران و تناسب اندام آمریکا می گوید: “پنج نفس عمیق بکشید ( خود را متعادل کنید ) و سپس به پیاده روی بروید. پیاده روی در بیرون ، اگر هوا خوب است یا روی تردمیل. ” این کار می تواند به سوخت و ساز بدن شما نیز کمک کند. کیتلین جونز ، مربی شخصی انجمن ورزشکاران و تناسب اندام آمریکا می گوید: “یک پیاده روی سریع بعد از غذا باعث هضم بهتر غذا می شود. این فعالیت های سبک به بدن سیگنال می دهد که این کالری ها را استفاده کند.

مطلب پیشنهادی: آیا شام نخوردن باعث لاغری می شود؟ 

دو ساعت قبل از هر ورزش سنگینی غذا نخورید!

جونز می گوید: زمان بندی از همه چیز مهمتر است. سعی کنید از خوردن غذا حداقل دو ساعت قبل از ورزش خودداری کنید ، یا برعکس ، حداقل برای دو ساعت بعد از غذا خوردن از ورزش خودداری کنید. حرکات بورپی با شکم پر منجر به ریفلاکس یا سوء هاضمه باشد.

دراز نکشید!

شاید بعد از یک وعده غذایی سنگین از دراز کشیدن اجتناب کنید. جونز و ساراکیون تاکید کردند که این یک کار منفی است. ساراکیون توصیه می کند: “بعد از غذا اصلا دراز نکشید.” جونز توضیح می دهد: “وقتی ایستاده یا نشسته هستیم غذا بهتر هضم می شویم. بعد از غذا ، زمان بسیار بدی برای انجام تمریناتی است که به وضعیت خمیده احتیاج دارند یا (بدتر از آن ) حالت مایل.”

ورزش را بخش ثابتی از زندگی خود قرار دهید!

خواه بعد از غذا پیاده روی ، یا قبل از یک جشن بزرگ ورزش می کنید ، مهمترین نکته این است که ورزش منظم عملکردهای بدن سالم ، از جمله هضم سالم را بهبود می بخشد. وقتی می توانید به دنبال اقدامات پیشگیرانه باشید به عنوان مثال ، به جای اینکه بعد از غذا تمرین کنید به طور منظم به عنوان یک اقدام پیشگیرانه ورزش کنید (همتنطور که متخصصان می گویند ، اگر خیلی سنگین تمرین کنید ، این اصلا برای شما خوب نخواهد بود). با اضافه کردن تحرک به زندگی روزمره ، وضعیت هضم وعده های غذایی بزرگ بهتر خواهد شد.

منبع: FitOn